Premiéru i derniéru si v průběhu dubna odbylo nové představení Kočovné
filosofické divadelní společnosti, která působí na FF. Pod názvem
Kladivo na časoděj představili studenti i pedagogové katedry filozofie
první původní muzikál uvedený na prknech Masarykovy univerzity.
Ústředním motivem hry se stala domnělá vražda času. Formou písní
se v rozběhlém soudu hájí jedenáct filozofů – mezi nimi třeba
Aristotelés nebo Einstein. Nakonec není nikdo potrestán ani odsouzen,
protože se ukáže, že s časem je to úplně jinak. „Hra je představením
jedenácti teorií času, tedy jedenácti pokusů filozoficky vysvětlit
podstatu času jako ontologické kategorie,“ říká principál divadelní
společnosti Josef Petrželka.
Formou písní se v kauze vražda času muselo před soudem obhájit jedenáct filozofů, mezi nimi třeba Aristotelés nebo Einstein. „Jde vlastně o jedenáct pokusů filozoficky vysvětlit podstatu času,“ říká principál divadla Petželka. Foto: Martin Kopáček.
Autorem námětu hry je děkan Filozofické fakulty Josef Krob, který se
právě ontologií a problémem času zabývá. Sám se ve hře obsazené hlavně
studenty ujal role soudce. Hudbu, podobně jako i k předchozím
představením kočovné společnosti, složil vyučující na katedře filozofie
Jiří Raclavský. „V některých případech jsme navíc využili existující
skladby, pokud se nám jevila určitá souvislost mezi obsahem písně
a filozofickým pozadím našeho textu,“ objasňuje Petrželka, proč se ve
hře objevily třeba upravené písně Pohyby od Lucie nebo Amerika od
Rammstein.
Nejtěžší bylo podle Petrželky při přípravě představení dodat odvahu
některým zpěvákům, protože ve hře nevystupuje žádný pěvecký
profesionál. „Oproti tomu s taneční choreografií problém nebyl. Na
divadlo se totiž tentokrát přihlásili zájemkyně a zájemci, kteří mají
s tancem zkušenosti či smysl pro taneční pohyb a byli ochotni obojí do
představení vložit,“ pochvaluje si Petrželka. Příprava hry trvala
tvůrcům téměř čtrnáct měsíců, z toho dva semestry zkoušení.