Jak budou vypadat nadcházející prezidentské volby? Jaká bude kampaň kandidátů, kdo na ní bude pracovat a jakou budou mít kandidáti strategii? Základní východiska výzkumu první přímé volby prezidenta České republiky představila na konferenci o politické komunikaci Anna Matušková. Akci pořádala začátkem listopadu Fakulta sociálních studií MU spolu s Mezinárodní politologickou asociací IPSA.
„Z průzkumu by mělo vyplynout, jak vypadala kampaň, jaké měly jednotlivé týmy strategie, a také to, co se změnilo ve volebních kampaních u nás a co můžeme očekávat do budoucna,“ shrnula záměry výzkumu Matušková, která přednáší na FSS na katedře politologie.
Do prvního kola prezidentských voleb, které se má konat 11. a 12. ledna příštího roku, kandiduje jedenáct lidí. „Čekala jsem, že jich bude hodně, ale že jich bude tolik, mě překvapilo,“ poznamenala Matušková. Velký počet kandidátů ze širokého politického a ideologického spektra podle ní nahrává dvojici současných favoritů. Těmi jsou podle posledních průzkumů bývalí premiéři Jan Fischer a Miloš Zeman.
Volební strategie jednolitých kandidátů budou podle Matuškové velmi důležité. Vzhledem k ústavou jasně daným pravomocem českého prezidenta, který má spíše reprezentativní funkce, nemají jednotliví uchazeči o tento post příliš mnoho prostoru přijít s něčím novým.
„Kampaň by tak měla být založena především na osobnostech kandidátů. Proto bude zajímavé pozorovat, jak se budou prezentovat,“ uvedla Matušková.
V rámci výzkumu budou jeho řešitelé sbírat veškerá dostupná data z mítinků, internetu, onlinové komunikace či venkovní reklamy a samozřejmě i z plánovaných televizních debat. „Ty budou velmi důležité, protože průzkumy ukazují, že se lidé hodně rozhodují právě na základě televize,“ dodala Matušková, která očekává, že účast ve volbách může být okolo 70 procent.