Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Trollingu se dá vzdorovat hlavně vzděláním

S Marií Škardovou, která pracuje v projektu HateFree, o každodenním boji s trolly a prevenci.

Téma
15 May 2018
Roman Novotný
CC-BY
Z pohledu oběti je často jedno, jestli se jedná o trolling v jeho pravé podobě, nebo to dotyčný myslí vážně. Důsledkem je pak třeba ztráta důvěry v uzavřených skupinách, zastavení komunikace, říká Škardová.

Pod trollením na internetu si dnes představujeme širokou škálu jevů od argumentací přes fake news až po hate speech. „Původní význam a účel trollingu, který vznikl v zahraničí, bylo někoho napálit, špatně mu poradit nebo psát takové reakce, které vyvolávají vztek. Vedené to ale bylo čistě pro pobavení trolla,“ vysvětluje Marie Škardová, absolventka Masarykovy univerzity působící v projektu HateFree.

„Dříve to tak bylo i v Česku. Když to myslíte vážně, není to trolling,“ popisuje situaci na českém internetu v době, kdy o fenoménu trollingu psala bakalářskou práci v Kabinetu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty MU.

„Dnes se trolling říká i tomu, když někdo jen nadává v diskuzi, mluví se o ruských trollech, kteří v komentářích oslavují Rusko,“ vyjmenovává příklady pro ilustraci změny v chápání absolventka.

K popisu těchto fenoménů ale přitom existují i jiná slova, jako spam, zmiňovaný hate speech a nebo flaming, což je záměrné vyvolávání hádky. „Tady už je to ale myšleno vážně, takže by se slovo trolling podle mě používat nemuselo,“ upozorňuje Škardová, podle níž se trolling v tomto posunutém významu dnes vyskytuje tedy v podstatě kdekoliv, kde někdo jakýmkoliv způsobem narušuje diskuzi.

Důsledky trollingu mohou být různé. „Z pohledu oběti je často jedno, jestli se jedná o trolling v jeho pravé podobě, nebo to dotyčný myslí vážně. Důsledkem je pak třeba ztráta důvěry v uzavřených skupinách, zastavení komunikace. Dnešní trollové se snaží o různé druhy propagandy a obhajobu určitých názorů nebo i zamezení diskuze,“ vyjmenovává Škardová.

Pro facebookovou stránku HateFree Culture, kterou Marie spravuje, je výskyt trollů například ukončením jakýchkoliv diskuzí, protože se lidé bojí jakkoliv vyjádřit. „Záleží ale na tématu, u kritických témat jako migrace nebo islám se už dnes v podstatě nekomunikuje, protože je jakákoliv konstruktivní diskuze nemožná.“

Podle Marie jako správkyně stránky neexistuje jednoznačný způsob, jak trolling řešit, protože každý troll je jedinečný. „Je to dvojsečné, když na nějaký hloupý komentář odpovíte obrázkem koťátka, tak to někoho rozesměje, někoho dalšího to ale může urazit,“ upozorňuje. Sama ale už pravidelné trolly zná a snaží se fanoušky stránky na jejich existenci upozorňovat, aby je nebrali vážně. „Když někdo překročí hranici urážek, skrýváme je, mažeme a banujeme.“

Většina její práce ale sestává z vysvětlování a uvádění dezinformací na pravou míru. Bojovat s trollingem ale pomáhají i běžní uživatelé, kteří někdy na trolly vyloženě čekají, aby si z nich sami udělali legraci.

Dlouhodobě se trollingu dá podle Marie předcházet pouze vzděláním. „Skrývat obsah stejně nefunguje, podstatné je vzdělat lidi v tom, aby věděli, s čím na internet jdou. Ve Finsku například takto zrušili tamní verzi ruského propagandistického Sputniku, protože byli Finové tak vzdělaní, že to jednoduše nečetli,“ uzavírá absolventka.

Související články

  • Through trolling to a government job

    The student of English studies Lucie Bittalová engages in the so called “trolling" on social media.

  • Children’s digital skills are positively linked to their learning outcomes

    Researchers from the MU Faculty of Social Studies have participated in an international study of the role that the digital world plays in...

  • Fight against hate in the Czech Republic

    Jaroslav Cerman is a student involved in the HateFree Culture initiative that fights against prejudice.

  • A quarter of children receive erotic photos

    Sexts are usually exchanged between young people involved in a romantic relationship.

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version