Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Digitální dovednosti dětí pozitivně ovlivňují jejich výsledky při učení

Odborníci z Fakulty sociálních studií MU se zapojili do mezinárodní studie sledující, jak digitální svět ovlivňuje život dětí.

Věda a výzkum
12 November 2020
Ema Marušáková
CanStockPhoto

Mezinárodní výzkum v rámci evropského projektu ySKILLS, do něhož se zapojili také odborníci z Fakulty sociálních studií MU, potvrdil, že digitální dovednosti hrají klíčovou roli při učení, a to jak v jeho online tak tradiční offline podobě. Studie ukázaly, že lepší digitální dovednosti mohou děti lépe chránit před riziky, které na ně v online prostředí čekají. Digitální znalosti českých dětí jsou průměrné a na podobné úrovni jako v Německu či na Slovensku.

Získávání digitálních dovedností hodně ovlivňují rodiče a to, zda využívání digitálních technologií dětem zakazují či je v tom omezují.

Odborníci také zkoumali faktory, které napomáhají nebo naopak ztěžují získávání digitálních dovedností u dětí a dopady na jejich každodenní život.

Získávání digitálních dovedností hodně ovlivňují rodiče a to, zda využívání digitálních technologií dětem zakazují či je v tom omezují. „České děti jsou z hlediska svých digitálních znalostí průměrné. Mají podobné digitální znalosti jako stejně staré děti v Německu, Norsku nebo na Slovensku. Výzkum ukázal, že v Česku nejvíce ovlivňují znalosti dětí v digitální oblasti restrikce ze strany rodičů. To znamená, že pokud rodič omezuje a zakazuje dítěti používat internet nebo jeho části, dítě má potom horší digitální znalosti,“ uvedl David Šmahel z týmu Interdisciplinárního výzkumu internetu a společnosti (IRTIS), který výzkum v Česku prováděl. Doporučuje, aby se rodiče místo zakazování spíše s dětmi o používání technologií bavili a zvyšovali jejich povědomí o bezpečném používání internetu.

Kromě věku či přístupu k technologiím doma i ve škole, úroveň digitálních znalostí dětí souvisí i s pocitem sebevědomí. Z mezinárodní studie vyplynulo, že čím lépe jsou děti obeznámené s online prostředím a čím více se v něm cítí bezpečně, tím lépe získávají znalosti a porozumění pro prostředí internetu.

Přestože vyšší úroveň digitálních dovedností může vést také k tomu, že jsou tyto děti vystavené vyššímu online riziku, například že narazí na potenciálně škodlivý online obsah, včetně obsahu o sebepoškozování či anorexii, zároveň jim dává mnohem více možností, jak se těmto rizikům vyhnout, případně snížit následky po setkání s podobnými zraňujícími informacemi. Větší dovednosti v digitální oblasti totiž pomáhají nejen k lepším výsledkům například v učení, ale také při ochraně vlastního soukromí.

Světové studie radí rodičům i učitelům

Tyto výsledky pochází ze dvou výzkumů – jednak systematického vyhodnocení 110 studií ze 64 zemí a jednak analýzy dat výzkumu EU Kids Online, kterého se účastnilo přes 13 tisíc dětí ve věku 12 až 16 let ze 17 evropských zemí. Výsledky jsou volně k dispozici ve dvou publikacích – „Digitální dovednosti dětí a mladých lidí: Systematický přehled“ a „Digitální dovednosti, rizika a životní pohoda mezi evropskými dětmi“, které obsahují také doporučení pro zlepšení digitálních příležitostí pro politiky, ale také rodiče či učitele. Patří mezi ně podpora formálních i neformálních vzdělávacích programů, zvyšování povědomí rodičů o tom, že pozitivní přístup k informačním technologiím zvyšuje schopnosti dětí vypořádat se s riziky v online světě, nebo podpora vzájemného vzdělávání mezi dětmi.

Projekt Youth SKILLS (ySKILLS), financovaný z evropského programu Horizon 2020 se zaměřuje na výzkum toho, jaké druhy dovedností jsou u dětí a mládeže zapotřebí, aby bylo možné maximalizovat dlouhodobý pozitivní dopad digitálního prostředí. Je do něj zapojeno 14 univerzit ze 13 zemí, včetně MU a síť European SchoolNet. Studie jsou volně ke stažení zde: https://yskills.eu.

Související články

  • Children’s digital skills are positively linked to their learning outcomes

    Researchers from the MU Faculty of Social Studies have participated in an international study of the role that the digital world plays in...

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version