Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Odborníci z MU zkoumají, jak probíhá adaptace ukrajinských žáků

Na rozsáhlém šetření týkajícím se adaptace ukrajinských žáků v českých základních školách začala pracovat ukrajinská výzkumnice z Filozofické fakulty MU Oksana Stupak, která je součástí výzkumného týmu Národního institutu SYRI. 

Věda a výzkum
10 November 2022
Filip Vrána
Oksana Stupak.
Foto: SYRI
Výzkum integrace ukrajinských žáků je založený na pečlivých případových studiích škol, do nichž v nedávné době přišly vysoké počty ukrajinských žáků.

Výsledky výzkumu institutu SYRI budou známé v nejbližších měsících. Jejich součástí budou i doporučení pro ředitele škol. Výzkumníky totiž zajímají nejen adaptace a podmínky vzdělávání, ale také otázka, jak se s absorbcí velkého počtu zahraničních studentů vyrovnávají školy. 

Výzkum integrace ukrajinských žáků je proto založený na pečlivých případových studiích škol, do nichž v nedávné době přišly vysoké počty těchto žáků. „Hovoříme s řediteli, učiteli i samotnými žáky, budeme pozorovat výuku a sledovat vrstevnické vztahy ve třídách,“ uvedla vědecká ředitelka Národního institutu SYRI Klára Šeďová, která zároveň vede výzkumnou skupinu zaměřenou právě na oblast vzdělávání.

„České základní školy v nedávné době absorbovaly poměrně velké množství žáků, kteří přišli z Ukrajiny. Je důležité vědět nejen jaké podmínky pro vzdělávání mají, ale také jak se s tím vyrovnávají samotné školy, jakým potížím čelí a jaký typ podpory by potřebovaly,“ uvedla Šeďová, která působí také jako profesorka na Filozofické fakultě MU.

Odborníci už zahájili první fázi výzkumu na vybraných školách. V rozhovorech s žáky a jejich rodiči jim pomáhá výzkumnice z ukrajinského Donbasu Oksana Stupak, která v Brně žije s dvěma dětmi od dubna. „Jsem moc ráda, že mám nyní možnost pracovat v týmu SYRI. Cítím, že mám dvě role. Na jedné straně jsem maminka, mám dva syny, z nichž ten starší chodí do páté třídy. Z pozice maminky je pro mne dost důležité vědět, že moje děti mají stabilní emoční stav a hezké prostředí ve škole. Z pozice výzkumnice je pak důležité porozumět problémům sociální adaptace ukrajinských dětí v českých školách,“ uvedla Stupak.

Výzkum má dvě fáze. Rozhovory s řediteli, studenty a jejich rodiči jsou kvalitativní fází, na kterou naváže začátkem příštího roku ta kvantitativní, kdy budou výzkumníci obesílat velký vzorek škol s dotazníky a díky nim získají další data. Cílem je zjistit skutečný stav a případně navrhnout sérii doporučení, které školám pomohou.

Podle ministerstva školství mládeže a tělovýchovy nastoupilo do českých škol už v minulém školním roce 39 380 ukrajinských uprchlíků. V novém školním roce jich školy přijaly dalších 27 936. Nejvíc, a to 52 107 dětí z Ukrajiny, registrovaly k 20. září základní školy. V mateřských školách jich bylo zapsáno 10 439 a ve středních 4523.

Související články

  • MU has helped Ukrainians for three years. Some have already completed their degree

    Exactly three years have passed since the Russian invasion of Ukraine began. Masaryk University has accepted nearly 500 students from...

  • MU and DigiUni appear in European Parliament video clip

    Masaryk University and its efforts to help Ukraine have attracted the attention of the European Parliament. The EP featured the DigiUni...

  • Klára Šeďová: Politicians should rely on scientific expertise

    Two years ago the SYRI National Institute was founded in response to the pandemic. Its goal was to learn from the unprecedented situation...

  • MU shares its hybrid teaching know-how with Ukraine

    Last week Masaryk University welcomed a rare delegation of almost forty academic and non-academic staff from ten Ukrainian universities who...

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version