Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Barvy i DNA. Bioskop otevřel laboratoře dětem

Nové výukové centrum Masarykovy univerzity přibližuje dětem práci v laboratoři.

Věda a výzkum
28 October 2013
Ema Marušáková
Bioskop nabízí kurzy dětem od šesti let.
Foto: Katarína Jablonská.

Chceme, aby si u nás lidé jednotlivé experimenty vyzkoušeli a tak pochopili, co je za různými biologickými a chemickými ději kolem nás. „Dali jsme do láhve prášek do pečiva a pak se nám nafoukla rukavice,“ soukají ze sebe Bára, Terezka a Tomáš popis pokusu, který zrovna zkoušejí v rámci projektu Bioskop. Po malé nápovědě ještě dodávají, že v láhvi byl nalitý ocet. Děti nafoukly chirurgickou rukavici oxidem uhličitým, který vznikl reakcí kyseliny a uhličitanu.

Pokus, jenž žáky druhé třídy základní školy hodně baví, je součástí kurzu Věda v prostoru, který spolu s dalšími pěti lekcemi nabízí nové vědecké výukové centrum Masarykovy univerzity Bioskop. V uvedeném kurzu, který je pro děti od šesti do deseti let, se školáci poprvé dostanou do laboratoře, zjistí, co se v ní smí a nesmí dělat, dostanou bílý plášť a malé školení o bezpečnosti práce.

Kromě hrátek s oxidem uhličitým si vyzkoušejí míchání a rozklad barev a lektoři jim na závěr také ukážou malé kouzlo se suchým ledem. Pro některé to může být první krok na cestě k vědecké kariéře v oblasti biologie či chemie.

Lidé, kteří za přípravou centra stojí, se řídí čínským příslovím: Slyšet a zapomenout. Vidět a pamatovat si. Vyzkoušet a pochopit. „Chceme, aby si u nás lidé jednotlivé experimenty vyzkoušeli a tak pochopili, co je za různými biologickými a chemickými ději kolem nás,“ uvedl Lumír Krejčí z biologického ústavu lékařské fakulty, který je předsedou vědecké rady Bioskopu.

Centrum chce do konce roku rozšířit svou nabídku na dvanáct kurzů, které budou určené žákům a studentům základních a středních škol a budou rozdělené do tří věkových kategorií – od šesti, desíti a patnácti let. „Kurzy nabídneme také veřejnosti a do budoucna počítáme i se zapojením seniorů v rámci univerzity třetího věku,“ doplnil Krejčí, který chce do aktivit centra zapojit i pedagogy a vysokoškolské studenty.

Učitelé se mohou s kurzy seznámit a přenést je pak do výuky. Centrum kvůli tomu připravuje i další projekt nazvaný Věda v kufříku. Jednotlivé přístroje, které ve školách nejsou běžně dostupné, bude půjčovat.

Tvůrci Bioskopu se inspirovali v rakouské Vienna Open Lab. První myšlenka na vytvoření podobného centra vzešla z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR, který přizval i odborníky z Masarykovy univerzity. „Koncept Bioskopu je mnohem širší. Měl by být centrem pro komunikaci vědců z oblasti přírodních věd s laickou veřejností,“ uvedl jeden z autorů myšlenky vzniku centra Petr Svoboda z akademie věd.

Momentálně Bioskop využívá pro své kurzy laboratoře ústavů chemie a biologie v bohunickém kampusu. Kromě lekce Věda v prostoru nabízí nejmenším dětem také kurz týkající se vody a povrchového napětí a lekci, kde zjistí, co je buňka a kdo si jí všiml jako první. Starší děti se pak dozvědí ve svých kurzech něco víc o buňkách nebo o tom, co je pH a jak moc je kyselá například coca-cola.

Centrum nabídne kurzy i veřejnosti a seniorům.Zatím posledním kurzem v nabídce jsou DNA detektivové. „V něm dětem vysvětlujeme základní pravidla dědičnosti a genetického kódu a izolujeme s nimi DNA z ovoce. Když je pokus úspěšný, mohou si ji odnést i domů,“ popsal stručně kurz student molekulární biologie a genetiky Jan Raška.

Současné kurzy jsou určené pro 20 až 30 žáků, kterým se vždy věnují dva lektoři. Zájemci je mohou absolvovat i v angličtině. „V červnu jsme uspořádali dva kurzy pro deset tříd základních škol, které měly velký úspěch. Chceme připravit i letní školu a příměstský tábor,“ dodala koordinátorka projektu Petra Matulová.

Související články

  • Masaryk University will support technical education

    Representatives of the South Moravian Region, the City of Brno, three Brno universities and twelve major technology companies today signed...

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version