Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Průzkum: Školáky nezajímá politika, ale lokální a ekologické problémy

Sociologický výzkum ukázal, jak si teenageři utváří občanské postoje.

Věda a výzkum
05 April 2015
Ema Marušáková
Grafika: Petr Hrnčíř. Zdroj: IVDMR FSS MU.

Nejčastěji vyjadřují svůj názor prostřednictvím účasti na kulturních akcích, nakupováním určitých výrobků či nošením módních doplňků se společenským přesahem.

Policie a soudy patří mezi žáky posledních ročníků základních škol a prvních ročníků škol středních mezi instituce, kterým důvěřují nejvíce. Naopak nejméně důvěryhodné jsou pro ně politické strany a vláda. Vyplývá to z rozsáhlého výzkumu Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulty sociálních studií MU. Zaměřil se na to, jak si mladí lidé utvářejí občanské postoje a jakou roli v tom hraje škola.

Své názory a předpoklady k tomu být aktivním občanem člověk nezíská v okamžiku, kdy se stane dospělým a může jít například k volbám. Utvářejí se už během adolescence. Protože mladí lidé tráví velkou část života ve škole, dá se předpokládat, že právě toto prostředí má na utváření jejich názorů a chování velký vliv,“ přiblížil východiska studie výzkumník Jan Šerek.

Odborníci proto oslovili přes dva tisíce studentů z 68 škol ve čtyřech krajích a ptali se jich na vztah k politice a institucím, ale také na to, zda se aktivně snaží zapojit do veřejného dění nebo zda to plánují.

„Ukázalo se například, že téměř čtyřicet procent školáků se vůbec nezajímá o politiku. Jasný názor na ni, který si utvořili díky tomu, že o politice přemýšleli, má jen 15 procent adolescentů. Protože byl ale průměrný věk respondentů 15,7 roku, dá se předpokládat, že se tento poměr bude měnit,“ uvedl Šerek. Politikům ale většina z nich příliš nedůvěřuje. Vyšší důvěru má u adolescentů policie a soudy.

Vzhledem k nízkému věku se zatím mladí lidé mohou zapojit do dění ve společnosti jen v omezené míře. Nejčastěji tak vyjadřují svůj názor prostřednictvím účasti na kulturních akcích vztažených k důležitým tématům, nakupováním určitých výrobků či nošením módních doplňků se společenským přesahem, jako jsou odznaky.

„Občanská participace u mnoha mladých lidí není jasně ohraničená, ale prolíná se s jinými součástmi jejich života. Často tak dávají přednost takovým formám, které se dají skloubit s jejich životním stylem,“ vysvětlil způsoby vyjadřování názorů u adolescentů Šerek.

Poměrně časté je také vyjadřování vlastních názorů na sociálních sítích. Nejčastěji se mladí lidé věnují ekologickým problémů a zajímají je také otázky, které se týkají místa, kde žijí.

Jedním z míst, kde si mohou vyzkoušet, zda mohou ovlivnit dění okolo sebe, je škola. Většina oslovených lidí se zatím nepokoušela něco na škole změnit nebo se k něčemu vyjádřit, a když ano, tak nejčastěji zkoušeli prosadit svůj názor na dění ve škole mezi spolužáky. Byli aktivní na sociálních sítích nebo se zapojili do internetové diskuse o škole.

Odborníci z institutu zkoumali také vliv školního prostředí na utváření vztahu mladých lidí ke společnosti. Výuka může mít více forem. Jednou je předávání faktických znalostí o tom, co se ve společnosti a politice děje. Pedagogové studenty učí i dovednostem, jako je porozumění druhým lidem, spolupráce s nimi a také formulace názorů před ostatními. V oblasti znalostí se studenti nejčastěji setkávali s informacemi o Evropské unii a hlavních českých politických institucích.

„Naše studie zjistila, že mladí lidé ze škol, které kladou důraz na výuku občanských znalostí a rozvíjení občanských dovedností, se více zajímají o politiku, mají na ni jasnější názory a cítí se kompetentnější jako občané,“ zdůraznil na závěr Šerek.

Související články

  • Honorary doctorates for American professors Kessler and Alexander

    The list of recipients of Masaryk University’s doctor honoris causa has grown by two new names. 

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version