Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Silná moravská identita má základy ve středověku

Kde jsou počátky moravské identity, ukazuje nová kniha historika Martina Wihody.

Věda a výzkum
07 February 2016
Ema Marušáková
Foto: Martin Kopáček
Moravané nikdy nevystoupili proti těsnému spojení s českým královstvím.

Etnicky určené státy jsou z historického hlediska moderním vynálezem a vyhrocený nacionalismus je v podstatě plodem až 19. století. Do té doby byla identita založena na vztahu k panovníkovi a vládnoucí dynastii nebo dále na vztahu k zemi či spíše zemské obci. Jedním z příkladů takto chápané zemské identity mohou být Moravané.

Právě počátkům zemsky definovaného moravanství se ve své knize „Vladislaus Henry. The Formation of Moravian Identity“ věnuje Martin Wihoda. V listopadu za ni dostal cenu děkana filozofické fakulty za významný tvůrčí čin.

„Na případu moravského markraběte Vladislava Jindřicha, který spravoval Moravu mezi léty 1198 a 1222, ukazuji, z jakých kořenů se tato moravská identita zrodila. V  první polovině 13. století se totiž na Moravě zformovala zemská obec se zvláštními symboly a rituály, které ale Moravanům nebránily ve zvláštním, velmi těsném vztahu k Čechům,“ uvedl Wihoda.

V té době vládli v českých zemích Přemyslovci, ale podstatná změna nastala v okamžiku, kdy se vlády nad Moravou ujal Vladislav Jindřich, mladší bratr Přemysla Otakara I. Podle nástupnických dohod z roku 1197 si rozdělili moc nad Čechami a Moravou, ovšem současně měli obě země spravovat jako jeden celek, jako jedno knížectví.

Vladislav Jindřich převzal Moravu ve špatném stavu. Nerazily se tu například mince a rovněž příjmy markraběte byly velmi omezené. Vladislav Jindřich se proto pustil do modernizačních reforem. „Lákal do země horníky a prospektory, takže za jeho vlády začala těžba stříbra a zlata v okolí Bruntálu a Uničova. Nechal také razit novou minci, díky které se podařilo stabilizovat ceny a tím i příjmy markrabské komory,“ popsal historik tehdejší situaci.

Vladislav Jindřich, který si za své sídlo zvolil Znojmo, podporoval rovněž církevní řády, jejichž zásluhou se započalo s kolonizací podhorských oblastí. Souběžně byly učiněny první pokusy o převzetí vyspělejších způsobů venkovského hospodaření a zformovaly se první městské obce.

„Když Vladislav Jindřich roku 1222 zemřel, byla země v podstatně lepším stavu. Odtud také moje další otázka, jaká byla jeho role při úspěšné modernizaci Moravy. Překvapivě se ukázalo, že nechával věcem volný průběh a příliš do dění nezasahoval,“ podotkl Wihoda.

Markrabě zemřel bezdětný a vlády po něm se postupně ujali synové Přemysla Otakara I. Druhý z nich, také Přemysl, pak přispěl k posílení moravské zemské identity tím, že českého lva nahradil orlicí.

„I markrabě Přemysl zemřel roku 1239 bez potomků a po jeho smrti převzal Moravu do přímé správy český král. Ale vedle něj se začala prosazovat zemská reprezentace, z níž později vzešel zemský sněm, tedy shromáždění šlechty a duchovenstva, takže Morava začala ještě před koncem 13. století vystupovat jako zvláštní politická obec v rámci přemyslovských držav,“ dodal Wihoda. Zdůraznil však, že přes posilování moravské identity Moravané nikdy nevystoupili proti těsnému spojení s českým královstvím.

Právě to, jak se lidé a jimi vytvořené útvary stávají součástí konkrétní kultury a učí se sdílet hodnoty, jsou obecné otázky, které přivedly Wihodu ke studiu dějin středověku, konkrétně k postavení Čechů a Moravanů v  tehdejší Evropě.

„Naše země je stále tak trochu rozkročena mezi Východem a Západem. Pro jedny jsme vyspělou západní zemí, zatímco například pro Němce, nemluvě o Francouzích, jsme mentálně součástí východní Evropy. Základy tohoto dvojakého postavení vznikly vlastně už na přelomu 9. a 10. století, kdy do střední Evropy začalo pronikat křesťanství,“ přiblížil svůj zájem o středověké dějiny Wihoda.

V českých zemích byla přijata latinská forma křesťanství, což nás připoutalo k Západu. Historik Robert Bartlett použil v této souvislosti výstižnou zkratku, že Evropa není jen geografickým prostorem, ale také myšlenkou. Proto i šíření hodnot západní civilizace je v podstatě jakousi „europeizací“, která měla ve  střední Evropě dvě etapy. První souvisela s již zmíněnou christianizací, druhá pak s velkou modernizací 13. století.

„Ze Západu proudící myšlenky a hodnoty však nebyly ve střední Evropě přijímány v úplnosti a původním smyslu a právě polovičatost tohoto dialogu nás posouvá k Východu. Onu rozpolcenost spolu se silně, či naopak vlažně vnímaným evropanstvím lze nakonec dobře sledovat v projevech a vystupování našich vrcholných polistopadových politiků,“ podotkl Wihoda.

Související články

  • Roots of Russia’s catastrophes lie in its history, says Zubov

    From Wednesday 19 October, the famous Russian historian Andrey Borisovich Zubov teaches a six-week course at Masaryk University titled...

  • View of Central European history distorted in the 19th century

    The medieval emperor Frederick Barbarossa is often viewed as an enemy who tried to prevent the rise of the Czech nation.

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version