Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Práce univerzitní ombudsmanky: Jaké problémy běžně řeší?

Univerzitní ombudsmanky Eva Janovičová (MU) a Kateřina Šámalová (UK) debatovaly na Fakultě sociálních studií MU. Představily svou práci i případy, ve kterých se na ně mohou obracet studující i zaměstnanci. K jejich dalším tématům patří genderová vyváženost a podpora zranitelných skupin studentů.

Události
06 March 2025
Eliška Punčochářová
Debata ombudsmanek UK a MU.
Foto: Radek Miča

Obě ochránkyně přivítal děkan fakulty sociálních studií Stanislav Balík. Upozornil, že i na univerzitách bohužel dochází k nepříjemným událostem. Vyzval k vytváření bezpečného a férového prostředí. Debatu s ombudsmankami moderoval Vít Polák ze Studentské komory Akademického senátu Fakulty sociálních studií MU.

Debatu ombudsmanek UK a MU zahájil děkan Stanislav Balík.
Foto: Radek Miča

Ombudsmanky vysvětlily, kdo a za jakých okolností je může kontaktovat. „S podněty se na mě mohou obracet jak studenti, tak zaměstnanci univerzity. Podnět ale může podat i někdo, kdo byl s univerzitou v minulosti spojen, nebo dokonce osoba z širší veřejnosti,“ uvedla Kateřina Šámalová z Univerzity Karlovy. Mezi nejčastější problémy, se kterými se ochránkyně práv setkávají, patří nevhodné chování, toxické pracovní prostředí či konflikty s vrstevníky. „V poslední době také roste počet podnětů souvisejících s trestnou činností,“ dodala Šámalová.

Podle Evy Janovičové mohou podobné problémy ještě před zapojením ombudsmana řešit i proděkan pro studium nebo studijní oddělení. „V praxi je to ale individuální. Je dobré, když se problém podaří řešit už v zárodečné fázi,“ podotkla Šámalová.

„S ombudsmanem lze komunikovat různými způsoby – e-mailem, telefonicky, někdy nám přijde i dopis. Využít lze také kontaktní formulář na našich webových stránkách,“ popsala možnosti kontaktu Janovičová.

Obě odbornice se shodly, že jejich práce je náročná a vyčerpávající. Ombudsmanky čelí permanentnímu tlaku. Podle nich je pro správné fungování jejich role zásadní vzájemná důvěra mezi nimi a studujícími či zaměstnanci, a také zachování mlčenlivosti.

Kateřina Šámalová, ombudsmanka UK.
Foto: Radek Miča

Debatu sledovaly také dvě studentky fakulty sociálních studií. „Téma mě zajímá, v oblasti funkce ombudsmana se pohybuji. Zaujal mě kontrast mezi tím, že jedna z ombudsmanek má vystudovanou právnickou fakultu a druhá sociální práci. Bylo vidět, že se informačně doplňují,“ řekla studentka Marta Šotolová.

„Role ombudsmana je v akademickém prostředí velmi důležitá. Myslím, že podobná funkce by měla existovat i na středních školách,“ doplnila studentka Anna Chytilová.

Autorka článku je studentkou fakulty sociálních studií a členkou studentské redakce Magazínu M. 

Související články

  • MU has network of contact persons for cases of inappropriate behaviour

    Assistance in the protection of rights, guarantees for both the reporting person and the accused, impartiality, independence and...

  • Ombuds already dealing with first cases

    The protection of the rights of students and staff at MU has so far been covered by many mechanisms and processes across different...

  • Principles for protection of rights at MU and how to submit complaints

    The University-wide Rights Protection Office was established at Masaryk University on 1 April 2023. 

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version