Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Výzkum ukázal, proč mají mladí Evropané odstup od politiky

Vědci z osmi evropských univerzit včetně Muni se zabývali vztahem mladých dospělých k aktivnímu občanství.

Věda a výzkum
17 June 2018
Martina Fojtů
CC-BY
Data ukazují, že ačkoliv je část mladých lidí přesvědčená, že být ve vztahu k veřejnému a politickému dění aktivní je správné, dělají to jen málo. A když už, tak hlavně online.
Foto: CanStockPhoto
Jedním z faktorů, který u mladých snižuje chuť se aktivně podílet na veřejném dění, je strach ze sebevyjádření a nízká důvěra ve schopnost formulovat názor a obhájit si ho.

Jsou pasivní a o nic se nezajímají. Takovým předsudkům často čelí středoškoláci a mladí dospělí. Vědci z osmi evropských univerzit právě toto přesvědčení podrobili tříletému zkoumání.

Zjistili, že co se politických postojů a chování a obecně aktivního občanství týče, není mladým zase tolik co vyčítat. Mají to totiž těžké. Na to, jak být aktivním občanem, je prostředí příliš nechystá.

Osm evropských univerzit z osmi zemí, tři roky dotazníkových šetření a rozhovorů s učiteli, studenty i zástupci neziskových organizací. Tak nějak se sbírala data, která dávají obsáhlý pohled na současnou mladou generaci a to, jak se tvoří její společenské postoje.

„Všichni víme, že se do veřejného dění nikdy nebude zapojovat sto procent společnosti. Zároveň ale víme, že nejsme spokojení s tím, jak je to teď. Výzkumem jsme chtěli upozornit na strukturní bariéry, které brání větší participaci,“ sdělila Alena Macková z Fakulty sociálních studií MU, která reprezentovala českou část vědeckého týmu.

Tříletý projekt CATCH-EyoU financovaný z evropského programu Horizont 2020 zkoumal různé formy sociální a politické participace evropské mládeže ve věku od 16 do 26 let.

Hledaly se přitom faktory, které můžou vysvětlit, proč a jak se mládež rozhoduje podílet (nebo ne) na veřejném životě, a to se zvláštním zaměřením na aktivní občanství v Evropské unii. Výzkumníci se tak dívali na národní mládežnické politiky, mediální reprezentaci mladých lidí, vliv školy i aktivity lidí ve zmíněné věkové skupině.

Přečtěte si závěrečnou zprávu české části projektu

A navzdory tomu, že řada věcí je kulturně specifických (třeba postoj k demonstracím), některé faktory různé země spojovaly. „Napříč všemi zeměmi se zjistilo například to, že učitelé se s žáky skoro nebaví o Evropské unii. Tématu se vyhýbají, protože k němu sami mají negativní postoj nebo nemají vyjasněný názor a neví, jak ve škole látku podat,“ popsala Macková, podle níž se zjištění o ostychu a tápání učitelů dá v Česku vztáhnout na daleko širší spektrum otázek.

Online aktivity vedou

Mezi mladými dospělými i mezi adolescenty je jen velmi malý podíl těch, kteří se zapojují do institucionalizované politiky (podpora politiků či stran, jejich kontaktování, pomoc při kampani). Nemalý podíl se jich ale angažuje v oblasti témat sociálních (charita, dobrovolnictví) a také se zapojuje prostřednictvím internetu (zejména online sociálních sítí). Ti, kteří se zapojují do institucionalizovaných forem politiky, jsou také nejčastěji aktivní i v dalších oblastech – a obecně patří mezi ty nejaktivnější. Prakticky všichni politicky či občansky aktivní mladí lidé vytvářejí politické obsahy online, sdílí je nebo komentují. Právě online aktivita tak je jednou z nejrozšířenějších aktivit.

Občanské vzdělávání a politická témata se ve školách často neřeší, protože někteří pedagogové je vnímají jako politicky zabarvené a obecně politiku do škol tahat nechtějí. „Přitom občanským vzděláváním není myšleno to, že budou jezdit politici do škol. Žáci mají zkrátka dostat informace o základních procesech, díky kterým státy a veřejná správa fungují, aby se mohli sami zapojit a příslušné mechanismy využívat,“ zdůraznila Macková.

Z rozhovorů s žáky i učiteli ale mimo jiné vyplynulo také to, že například výuka základů společenských věd a orientace v aktuálním dění se pořád děje spíš formou přečtení aktuální zprávy z internetu. „Nepomáhá ani to, že témata spojená s občanstvím nemají prioritu u závěrečných zkoušek, takže bývají upozaďována,“ dodala výzkumnice.

Data, která s kolegy sesbírala, ukazují, že ačkoliv je část mladých lidí přesvědčená, že být ve vztahu k veřejnému a politickému dění aktivní je správné, dělají to jen málo. A když už, tak hlavně online – nejrozšířenější aktivitou v tomto ohledu bylo jak mezi adolescenty, tak mezi mladými dospělými sdílení politického obsahu na internetu. Věnovalo se tomu 47 procent adolescentů a 33 procent mladých dospělých ve výzkumném vzorku.

Dalším faktorem, který u mladých snižuje chuť se aktivně podílet na veřejném dění, je strach ze sebevyjádření a nízká důvěra ve schopnost formulovat názor a obhájit si ho. „Pocit, že ‚nás nikdo neposlouchá‘ a ‚náš názor nikoho nezajímá‘, který byl identifikován i v dalších zemích zahrnutých v projektu, může mít pro ochotu participovat negativní důsledky: jak ve škole, tak na národní i nadnárodní úrovni totiž bývá spojen s rezignací na snahu, s pasivitou, demotivací a odcizením,“ předpovídá výzkumná zpráva projektu.

Související články

  • Czech euroscepticism does not mean support for Czexit

    Even 20 years after joining, Czechs are more sceptical of the EU than other nations. But according to political scientist Petr Kaniok...

  • Free Ukrainian translation of EU Core Documents Commentary to help all interested parties in Ukraine

    The translation of the commentaries is a project of Czech academics to bring Ukraine closer to the European Union (EU).

  • MU held scientific symposium in Brussels

    As part of the Czech Presidency of the EU Council, MU held an international scientific symposium addressing environmental and health...

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version