Magazín M News from MUNI
  • News
  • Science
  • Student
  • Alumni
  • Čeština

Odborníci z ESF zkoumají budoucí poptávku po vysokorychlostních tratích

Budoucí využití vysokorychlostní železnice vyžaduje hloubkový průzkum o pohybu i motivacích cestujících.

Věda a výzkum
27 January 2021
Ema Marušáková
CanStockPhoto
Analýza dat z roku 2019 ukazuje, že ve všední den po železnici z Brna i z Ostravy do Prahy denně 4 525 cestujících. Silniční dopravy po dálnici D1 využívá ve stejném směru denně 18 955 cestujících.

Česká republika v posledních letech připravuje výstavbu vysokorychlostních železničních tratí, které propojí velká česká města a také Českou republiku se zahraničím. Poptávku po vysokorychlostní železnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou zjišťují v rámci projektu „Nová mobilita“ odborníci z Masarykovy univerzity a Univerzity Karlovy sdružení v institutu ITREGEP . Data z pilotních průzkumů ukazují, že rozhodování lidí o tom, zda využijí možnost rychlé přepravy, ovlivňuje nejen rychlost přepravy, ale i řada dalších faktorů jako cena jízdného, spolehlivost spojení, komfort apod. Předmětem výzkumu je zjistit skutečnou velikost poptávky po přepravě osob mezi Prahou, Brnem a Ostravou v současné době a odhadnout, jaká bude budoucí poptávka po vysokorychlostní železnici a které faktory jsou pro její využití skutečně významné a proč.

Výzkum mobilitního chování lidí pomůže odborníkům odhadnout, zda a za jakých podmínek může vysokorychlostní spojení vedoucí napříč Českou republikou přitáhnout dostatečné množství cestujících zejména ze silniční dopravy. V průzkumech zjišťují, kolik lidí jezdí na budoucích trasách vysokorychlostních tratí (VRT), jaké dopravní prostředky využívají, kolik by se jich přesunulo na nový typ dopravy a zda by přibyli i cestující noví. Jako hlavní zdroj informací slouží anonymizovaná signalizační data mobilních operátorů o pohybech každé SIM karty na vytyčených trasách a paralelní spotřebitelská šetření prováděná pomocí dotazníkových průzkumů a řízených rozhovorů.

„Výsledky analýzy dat a spotřebitelských šetření ukazují, že asi 50 procent lidí cestuje mezi těmito městy častěji než jednou do měsíce. U cestujících autem nás zajímá, za jakých okolností a v jaké míře budou ochotní vyměnit své auto za environmentálně příznivější železniční dopravu. U cestujících vlakem nebo autobusem nás zajímají důvody jejich současné volby a ochota připlatit si vyšší cenu jízdného za rychlejší přepravu. A u populace, která cestuje mezi Prahou a Brnem jen příležitostně, nás zajímá, nakolik je vysoká rychlost a komfort přepravy přiměje cestovat častěji a pravidelně, například i za prací,“ uvedl Martin Kvizda z Ekonomicko-správní fakulty MU.

Podle analýzy signalizačních dat z roku 2019, kdy byla standardní úroveň poptávky, cestuje ve všední den po železnici z Brna i z Ostravy do Prahy denně 4 525 cestujících. Silniční dopravy po dálnici D1 využívá ve stejném směru denně 18 955 cestujících.

Z průzkumů vyplývá, že zatímco cestující vlakem či autobusem využijí během své cesty i jiné dopravní prostředky, z cestujících automobilem jich 91 procent využije pouze automobil. Dalším důležitým výstupem dotazníkových šetření jsou odhady, jak jsou cestující citliví na cenu jízdenky nebo na to, jak často daný spoj jezdí.

V rámci projektu zkoumají odborníci také zkušenosti s různými provozními koncepty VRT v zahraničí. Ukazuje se, že ve většině evropských států jsou základem systému vysokorychlostní dopravy vnitrostátní spojení. Mezinárodní doprava je na evropských vysokorychlostních tratích zajišťována méně často (jedná se především o spojení mezi městy, jakými jsou Paříž, Londýn, Brusel, Amsterdam, Frankfurt či Kolín nad Rýnem).

Projekt podpořený z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání bude řešen do konce roku 2022. Předmětem zkoumání bude také problematika konkurence a předpokládaný vliv výstavby vysokorychlostních tratí na mobilitu pracovní síly, ekonomický rozvoj regionů, či rozvoj cestovního ruchu. První úseky vysokorychlostních tratí by se mohly v ČR začít stavět po roce 2025. V tuto chvíli vznikají studie proveditelnosti pro trati umožňující rychlost vlaků 300 až 320 kilometrů v hodině právě mezi Prahou, Brnem a Ostravou.

Související články

  • Biggest challenge for European transport is decarbonisation, says Nash

    Professor Chris Nash who is an expert in the field of Transport Economics was yesterday awarded the honorary degree of Doctor Honoris...

MUNI

Published by Masaryk University, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Contact

Follow us:

Facebook Twitter RSS

Main version