Přejít na hlavní obsah

Uvažujete o podnikání? Položte si ty správné otázky

Pár rad a tipů, co udělat před tím, než se pustíte do vlastního podnikatelského záměru.

Rádi byste uskutečnili vlastní sny, ale nevíte kde začít? I když máte skvělý nápad je důležité zeptat se sám sebe na několik důležitých otázek. 

Abyste se mohli vrhnout do podnikání, nemusíte vůbec mít ekonomické vzdělání. Vlastní nápady se podařilo dotáhnout ke stabilním příjmům třeba bratrům Honzovi a Davidovi Klodnerovi z fakulty sportovních studií. Česká i zahraniční fitness centra plní svými videi jejich Spoteee. Absolvent právnické fakulty Adam Šilhan uspěl se svým e-shopem s barevnými kontaktními čočkami. A Andrej Pančík z fakulty informatiky to dotáhl dokonce do Silicon Valley, kde rozjel alternativní crowdfundingovou platformu Prizeo a úspěch slaví i s dalšími projekty.

Jaké otázky si tedy zodpovědět, pokud se chcete vydat v jejich šlépějích?

Začněte s proč
Začít byste měli se slůvkem proč. Proč vlastně chcete podnikat? Je totiž důležité, abyste si svůj životní cíl, tedy to, co vy sami chcete, dali do souvislosti s tím, jakou cestou jdete. Můžete mít třeba jako prioritu to, že budete dodávat výrobky špičkové kvality a pracovat s malým týmem. Za tři roky ale zjistíte, že vaše produkty vyrábíte neuvěřitelnou rychlostí a máte pod sebou sto lidí. Z objektivního hlediska jste možná úspěšní, ale otázka je, zda jste i spokojení. Protože být spokojeným je zásadní.

Váš den v budoucnosti
Špatná odpověď na otázku, proč chcete podnikat, neexistuje. Vždycky jde o to, co chcete vy. Najít odpověď vám může pomoci toto cvičení: Zamyslete se nad tím, jak by váš život měl vypadat za zhruba dva až tři roky. Představte si konkrétní pracovní den. Co by se dělo? Těšíte se do práce, nebo třeba lítáte po světě? Zkuste si na to odpovědět.

Rozumíte tomu?
Máte nápad, který je podle vás jako stvořený pro podnikání. Takže co dál? "Je důležité naučit se s myšlenkami pracovat. Tedy že je umíme posunout někam dál a nezůstanou nám jen v hlavě. Pracujte s nápadem, napište si ho, pobavte se o něm s ostatními lidmi," upozorňuje Hana Šudáková z Jihomoravského inovačního centra.

Podle ní je také dobré zaměřit se na oblast, ve které se vyznáte. Pokud je jádro vašeho byznysu založeno na něčem, čemu vůbec nerozumíte, bude to těžká práce. Své znalosti ale můžete uplatnit v jiném oboru. Ajťák se tak může ponořit do zemědělství. Navrhne aplikaci, která má řešit dojnost krav. Přinese do toho svůj pohled a může to být velmi úspěšné.

Jak s nápady pracovat
Na zajímavé nápady můžete přijít třeba tím, že si zjistíte, co lidi nejvíce štve, a zkusíte tento problém vyřešit. Podle Šudákové vám můžou pomoci třeba webové stránky Product Hunt, kde uživatelé navrhují své nápady k podnikání v podobě softwarových řešení a ostatní jim dávají zpětnou vazbu.

Inspirujte se něčím, co už funguje. Pokud se vám líbí třeba systém výroby určitého produktu, můžete stejný princip využít i vy. Sledujte technologické a demografické trendy, oboje vám může pomoci k dobrému nápadu.

Podívejte se na záznam ze StartupClubu: Jak se poprat s podnikatelskými ambicemi

Přednášky a diskuse StartupClubu se konají zdarma každou třetí středu v měsíci v prostorách Jihomoravského inovačního centra.

Článek vznikl ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem.

Hlavní novinky