Přejít na hlavní obsah

Změna ve výuce učitelů: S dětmi už od začátku studia

Studenti Pedagogické fakulty MU vyráží dřív na praxe. Jak se osvědčil inovovaný systém studia budoucích učitelů?

Klade se větší důraz i na reflexi toho, co studenti při svých učitelských začátcích zažívají.

Noví studenti Pedagogické fakulty MU zažívají od loňska velkou proměnu svého oboru. Po tom, co se loni poprvé začala v nové formě učit pedagogicko-psychologická složka profesní přípravy, letos startuje oborová příprava v předmětech podle nové akreditace.

Cílem je mimo jiné to, aby studenti zažili na vlastní kůži co nejdřív, jak vypadá praxe. Podle výsledků výzkumu, který si ke změnám udělala katedra pedagogiky, si studenti novinky chválí.

Revoluce spočívá v proměně společného základu, jímž procházejí všichni studenti, a hlavně jeho pedagogicko-psychologického modulu a fungování praxí. Od loňska jimi prochází všichni posluchači studijního programu Specializace v pedagogice už na bakalářském stupni a platí to i pro studenty magisterských učitelských oborů.

„První praxi jsem zažila až ve třetím ročníku a byla jen náslechová, nic jsme si nezkusili. Přitom zrovna to jsme všichni chtěli zažít co nejdřív, abychom si všechno osahali. Někteří z nás totiž až ve škole zjistili, že je taková práce nebaví,“ říká Radka Sklenářová, čerstvá absolventka učitelství angličtiny a speciální pedagogiky, která studovala ještě podle starého programu.

Na fakultu přišla proto, že ji vždycky bavily jazyky. Až na praxi ale přišla na to, že je učitelství opravdu tím, čím se chce živit. Hned po promoci se jí povedlo získat místo na jedné brněnské základní škole. „Baví mě dětem něco předávat, tvarovat je. Líbí se mi, že je poznávám i osobně.“

Právě pro lidi, jako je Sklenářová, by měl být nový systém motivační. „Studenti se k nám přišli naučit učit, kontakt s žákem potřebují mít brzy a v dostatečném rozsahu, a ne až v navazujícím magisterském studiu. Změny by jim měly pomoct v jejich profesním rozvoji a dalším rozhodování o budoucí profesi,“ podotkla Jana Kratochvílová, vedoucí katedry pedagogiky.

Začátek učitelské kariéry dnešních studentů nově vypadá tak, že v prvním semestru druhého ročníku nejdříve doučují děti, většinou ze sociálně znevýhodněného prostředí. Se startem aktuálního akademického roku se naplno rozjíždí také praxe, při nichž budou studenti druhého ročníku bakalářského studia docházet přímo do škol a mít roli asistentů pedagoga.

Na magisterském stupni už působí studenti přímo jako učitelé – hned od prvního ročníku, dohromady po tři semestry. Procentuální zastoupení praxí a jejich reflexí se díky tomu v navazujícím magisterském studiu pohybuje kolem dvanácti procent z celkové výuky.

Vyučující na pedagogické fakultě navíc vytvořili nové předměty a přepracovali strukturu těch starých. Nově spojili do jednoho předměty Úvod do pedagogiky a Úvod do psychologie, takže v propojeném kurzu před studenty předstupují vždy dva učitelé, kteří se ve výkladu navzájem doplňují. Budoucím pedagogům díky tomu zprostředkovávají různé pohledy na věc. Větší důraz také kladou na reflexi toho, co studenti při svých učitelských začátcích zažívají. A budoucí učitelé si novinky chválí.

„Semináře byly naprosto skvělé, učitelské duo se nádherně doplňovalo, semináři není co vytknout,“ objevilo se například v jednom z hodnoticích dotazníků. Podle zprávy ze šetření se studentům líbila i rozmanitost výuky a to, že dostali prostor mluvit o svých zkušenostech ze tříd. Oceňují také, že se jim ještě víc přibližuje každodenní fungování školy. V tomto duchu by se proto měly jednotlivé předměty do budoucna dále vyvíjet.

Hlavní novinky