Přejít na hlavní obsah

Studentská mobilní hra Infosaurus provede mediální džunglí

Vzdělávací spolek Zvol si info, který vznikl před třemi lety na Fakultě sociálních studií MU, slaví výročí svého vzniku a dárek dává všem.

K narozeninám sobě i všem zájemcům naděluje Zvol si info mobilní skákací hru v retro designu s názvem Infosaurus, která uživatele zábavným způsobem provádí mediálním světem. Hra je k dispozici ke stažení zdarma na Google Play a v AppStore.

Projekt Zvol si info, který měl původně trvat jen pár týdnů v rámci jednoho školního předmětu na katedře politologie, se vyvinul ve spolek nadšených lidí, kteří pořád objíždějí základní a střední školy, kde přednášejí o mediální gramotnosti, dezinformacích nebo sociálních sítích.

„Za tři roky se nám podařilo oslovit přibližně 15 tisíc studentů a rozšířili jsme naše působení i na školení učitelů, knihovníků a široké veřejnosti,“ podotýká Kateřina Křivánková, předsedkyně spolku.

Nová skákací hra s názvem Infosaurus má být dalším oživením a přesahem do běžného života lidí. Hlavní postava Infosaurus se jako prehistorický tvor nedokáže orientovat v mediálním světě a potřebuje průvodce, který ho provede nástrahami nejrůznějších mýtů až do současné mediální džungle. Na cestě pravěkem, starověkem, středověkem, novověkem a moderní dobou plní kvízové otázky, díky kterým získává body.

„Pomocí otázek hráč získá přehled o tom, jak má vypadat seriózní žurnalistika a jak naopak vypadat nemá. Seznámí se s příklady fake news a dezinformací z minulosti a naučí se rozpoznávat hoax od fakticky podložených zpráv,“ vyjmenovává Křivánková. Podle jejích slov se předpokládá, že hráč nikdy nemůže znát úplně všechno, a proto je používání internetu při hrání více než povolené. „Pokud někdo odpoví špatně, nevadí, Infosaurus mu daný problém vysvětlí.“

Fakescape proti dezinfombies

Spolek Zvol si info byl prvním úspěšný projektem katedry politologie zabývající se problematikou dezinformací. Další generace studentů na něj navázala únikovou hrou pro středoškoláky s názvem Fakescape, přičemž na začátku podzimu studenti představili její novou verzi pro žáky druhého stupně základní školy.

Její příběh se odehrává ve městě, ve kterém skupina vědců vyvinula vir, který mění lidi na tzv. dezinfombies, neboli nemyslící bytosti "nakažené" dezinformacemi. Cílem hry je najít vakcínu a uchránit tak lidstvo před virem a dezinformacemi.

„S tématem fake news a dezinformací se totiž setkávají i mladší děti, zejména na sociálních sítích. Proto jsme se rozhodli vytvořit program přímo pro ně," zdůvodnila Tereza Kráčmarová ze spolku Fakescape. Jeho nová aktivita se zrodila díky podnětu Nadace O2, která se prostřednictvím svého programu O2 Chytrá škola dlouhodobě věnuje internetové bezpečnosti a mediální gramotnosti.

Hlavní novinky