Přejít na hlavní obsah

Všichni budoucí lékaři by si měli vyzkoušet výuku v SIMU

Každý z nich si zážitky ze studia medicíny vybavuje jinak, na jednom se však shodnou. Na první den výuky v Simulačním centru Lékařské fakulty MU, v nemocnici bez pacientů, zato prošpikované simulačními trenažéry, nikdy nezapomenou. 

Studentky Lékařské fakulty MU při nácviku a simulaci chirurgického šití.

Studenti Michal Minařík, Marie Nováková a Tereza Rymanová končí druhý ročník na lékařské fakultě v programu Všeobecné lékařství. Do simulačního centra se předloni na podzim dostali hned první vyučovací hodinu, první den na medicíně. 

„Pamatuji si to, jako by to bylo včera. Po seznámení s novými spolužáky jsem už ležel na zemi, předstíral bezvědomí a moje spolužačka mě zachraňovala. To byl start do studia, jaký jsem opravdu nečekal,“ popsal svůj první den na medicíně Michal Minařík. 

Student Michal Minařík při poskytování první pomoci.

Během prvního roku studia se studenti v SIMU naučili základy první pomoci, například přístup k člověku v bezvědomí nebo správné provádění resuscitace. Ve druhém ročníku pak postupně přešli na nácvik složitějších úkonů, které spadají do každodenní lékařské praxe. K natočení EKG nebo práci s fonendoskopem. Výuka v simulačním centru zcela odlišila jejich běžnou výuku v posluchárnách.   

„Naše první simulace začíná, můžeš začít řešit konkrétní problém, neboj se udělat chybu.“

Tato věta zazněla z úst lektorů první pomoci v SIMU v prvním ročníku studia Marie Novákové. „V rámci výuky jsem se ocitla v roli záchranáře a řešila situace, které nás běžně mohou potkat. Naučila jsem se zastavit krvácení, ale také přijmout zpětnou vazbu a poučit se z ní. Díky simulacím jsem si vše zkusila na vlastní kůži a zapamatovala si informace a nyní dokážu provést kvalitní první pomoc,“ uvedla Nováková.

Studentka při simulaci laparoskopie.

Ve druhém ročníku se pak se svými spolužáky seznámila se základními praktickými dovednostmi, které jako medici a mladí lékaři v budoucnu využijí. „Poprvé jsem odebrala žilní krev, zavedla nasogastrickou sondu nebo se seznámila s režimem na operačních sálech. A to jen díky SIMU, nemocnici, speciálním figurínám a nespočtu úžasných lektorů,“ dodala studentka, pro kterou bylo SIMU rozhodujícím faktorem studovat medicínu na Masarykově univerzitě.

Být dobře připraven na práci lékaře a vše si vyzkoušet už před první praxí v nemocnici je plus ve výuce i podle Michala Minaříka. „Byli jsme vrženi do světa různých simulací, figurín a vše jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Samozřejmě pod dohledem zkušených lektorů, kteří u všeho asistovali. Toto jsou zkušenosti, které, nebýt SIMU, nikde jinde v prvním a druhém ročníku na medicíně nezískáte. A navíc: i my jsme dostali jedinečnou možnost stát studentským lektorem a zapojit se tak i do samotné výuky v SIMU,“ dodal medik. 

A právě studentskou lektorkou bude od třetího ročníku i Tereza Rymanová, výukou v SIMU prochází v prvním a čtvrtém semestru. „Náš ročník byl první, který se setkal s výukou první pomoci v této nové podobě. Hodiny, které vedou lektoři z řad studentů, probíhaly formou simulací. Každý si všechno vyzkoušel, prakticky provedl, často na nejrůznějších simulátorech a figurínách a zároveň pokud nám bylo něco nejasné, vždy jsme získali odpověď,“ vypočítala klady studentka. 

Studenti druhého ročníku Lékařské fakulty MU při simulaci na operačním sále.

SIMU poskytlo medikům skvělou přípravu nejen na zkoušku - moderní výukové prostory, simulační přístroje, vyškolené lektory a odborníky z oboru. „Přáli bychom všem studentům medicíny možnost vyzkoušet si výuku touto formou,“ dodala za trojici mediků Tereza Rymanová. 

Hlavní novinky