Přejít na hlavní obsah

Studenti MU přenesli Brno do počítačové hry Minecraft

Skautského motta „Člověk se nejvíc učí tím, že něco dělá“ se drží Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký. „Ajťáci“, kteří mají rádi přírodu a pomáhají lidem se něco nového naučit. Třeba poznat Brno prostřednictvím populární počítačové hry Minecraft.

Brněnské náměstí Svobody v Minecraftu.

Projekt „Brno v kostce“, se kterým přišli studenti Fakulty informatiky MU, vytvořil na základě veřejně dostupných dat a algoritmů věrohodné prostředí Brna v Minecraftu. Jako podklad studenti použili 3D model města a digitální model terénu, mnoho datových vrstev bylo použito z OpenStreetMap.

V nejprodávanější hře na světě s jednoduchou grafikou, kde se vše skládá z kostek, už vzniklo mnoho měst. Brno je ale úplně první, které bylo celé vygenerované na základě počítačového programu i do těch nejmenších detailů. Na ploše čtyři sta kilometrů čtverečních nabízí pohled nejen do centra města, ale i jednotlivých sídlišť a kopíruje také řeky, lesy a přehradu.

Cílem obou informatiků původně bylo vymodelovat fakultu informatiky na dny otevřených dveří během covidu. „Okolí fakulty nám přišlo trošku prázdné, tak jsme si řekli, že vytvoříme ještě pár budov. A nakonec nás to trošku přerostlo,“ říká s úsměvem Vojtěch. Během loňského hackatonu #HackujBrno se pak povedlo přidat do hry i další části Brna, samotnou fakultu postavit detailněji a do Minecraftu ji umístit jako střed vesmíru. „Hrál jsem Minecraft od vydání jeho první verze a vrátili jsme se k němu právě v covidu, kdy jsme se nemohli potkávat. Slavili jsme v něm třeba i narozeniny, a to nás poprvé napadlo, že Minecraft má potenciál, a rozhodli se hru využít i pro něco jiného,“ doplňuje.

Projekt Vojtěcha a Jonáše je unikátní v řešení postupu, jak město ve hře modelovat. „Hráčů, kteří v Minecraftu něco vybudovali, je mnoho. Jejich modely také určitě vypadají mnohem lépe než například naše Brno. Ale my jsme naprogramovali Generátor, který je algoritmicky schopný reálně vypadající město vytvořit z veřejně dostupných podkladů a dat,“ vysvětluje Jonáš s tím, že na Generátoru oba společně pracují dál, tak aby sloužil například jako platforma pro městské plánování.

„V Minecraftu tak dnes chystáme online workshopy, kterých se v rámci urban planning zúčastní sedm evropských měst,“ dodává Vojtěch, který v současné době rozvíjí Generátor na stáži v irském Dublinu.

Protože Minecraft je hra, kterou hrají miliony lidí na celém světě a je otevřená pro modifikace a úpravy, i Brno vygenerované Vojtěchem a Jonášem nyní žije vlastním životem. „Ve hře je aktivní komunita hráčů, kteří se snaží do projektu zapojovat a Brno dotvářet, což jsme vlastně ani nečekali, ale jsme za to rádi,“ říká Jonáš.

A zapojit se mohou i budoucí studenti Masarykovy univerzity. Stejně tak jako hráčům z celého světa je i jim ve virtuální podobě přístupné náměstí Svobody, socha Jošta, tramvajové trasy po celém Brně i některé budovy fakult Masarykovy univerzity.

Navíc inspirací pro studium jim mohou být právě Vojtěch a Jonáš. „Šel jsem na univerzitu s tím, že vlastně nevím, co chci dělat. Informatiku jsem si vybral proto, že mi přišla cool a perspektivní. Začal jsem na jiném oboru, bál jsem se, že na to nebudu mít, že nezvládnu matiku, že tomu nebudu rozumět. Ale vždy mě lákala počítačová grafika a vizualizace a přemýšlel jsem, jak se dají využít i jinak než pro zábavu. A nakonec to vše – studium i moje představy o budoucnosti – do sebe zapadá,“ říká Vojtěch a Jonáš dodává: „Na informatiku nelze nastoupit s tím, že se budete věnovat jen něčemu konkrétnímu. Vše se rychle mění, i já jsem měl, než jsem se potkal s Vojtou, rozpracováno několik dalších projektů.“

Vylepšování volně přístupné verze 1.0 není nyní pro oba informatiky prioritou, soustředí se na dokončení studia. Vojtěch doktorského a Jonáš magisterského. Oba by ale byli rádi, kdyby jejich dílo pomohlo nadšencům se nejen propojovat, ale i učit. „Chceme se zabývat tím, jak hru využít jako motivaci ke vzdělávání. Je pro nás důležité, aby projekt měl nějaký přesah než jen ten, že si hráči mohou projít Brno a zahrát si v něm populární Minecraft,“ uzavírá Vojtěch. 

Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký.

Vojtěch Brůža studuje doktorský program na Fakultě informatiky MU a zabývá se návrhem a tvorbou aplikací pro vzdělávání v kolaborativní virtuální realitě. Po studiu bakaláře bioinformatiky se začal věnovat generativnímu designu, VR a počítačové grafice. Je nadšeným hudebníkem a miluje sport a tanec. Spoustu věcí se naučil při práci s mládeží ve skautu a v církvi.

Jonáš Rosecký je studentem magisterského programu Vizuální informatika na Fakultě informatiky MU. Zabývá se především vývojem webových aplikací a na psaní Minecraft pluginů náhodou narazil v rámci projektu v HCI (Human-Computer Interaction) labu. Tento svět ho úplně uchvátil. Mimo oblast informačních technologií rád tráví čas v přírodě či s přáteli u ohně.

Hlavní novinky