Přejít na hlavní obsah

V Brně jezdí první sdílená kola

Projekt Rekola vypustil do ulic Brna prvních pět růžových jízdních kol.

Originální projekt sdílení kol s názvem Rekola se po Praze dostal i do Brna. Ve středu 23. dubna vyjelo prvních pět růžových kol z Lužáneckého parku.

Sdílení kol neboli bikesharing je ve světě známá a využívaná věc. Jde o kola, která jsou za určitý poplatek ve městě volně dostupná k půjčení pro každého, kdo se potřebuje někam rychle dopravit. Sdílení je výhodné zejména pro lidi, kteří chtějí cyklodopravu po městě využívat, nemají ale vlastní kolo kde skladovat, nebo ho jednoduše využívají jen občas. Takzvaná rekola ale fungují docela jinak, než běžné půjčovací stanice jinde ve světě.

„V zahraničí bikesharing dělají většinou soukromé firmy. Jejich kola jsou speciálně zabezpečená, aby se dala parkovat v jejich vlastních stanicích. Rekola na první pohled taky patří viditelně k sobě – jsou jasně růžová –, ale jsou recyklovaná a dají se parkovat kdekoliv v určené zóně,“ přibližuje studentka Masarykovy univerzity Anna Bromová, která se na projektu Rekola v Brně podílí.

Spolu s dalšími nadšenci opravuje stará kola, která pak maluje narůžovo. Výrazná barva má svůj důvod. „Moc lidí takové kolo nemá a nikdo asi ani nechce, barva tudíž odrazuje zloděje od krádeže,“ vysvětluje Bromová.

Rekola fungují jednoduše – stačí se zaregistrovat na oficiálních stránkách a zaplatit členský poplatek, což je rovných tisíc korun na rok. Každý registrovaný cyklista si pak musí pro využití růžových kol stáhnout aplikaci do mobilu, díky které si nejbližší kolo najde na mapě a dostane k němu kód pro odemknutí. V momentě, kdy už kolo nepotřebuje, ho jednoduše zamkne na nejbližším vhodném místě a označí polohu na mapce pro ostatní uživatele.

Prvních pět brněnských rekol vyjelo ve středu odpoledne z Lužáneckého parku. Aby jich bylo víc, musí se projekt nejprve rozběhnout a najít první stálé členy. Organizátoři se ale nebojí neúspěchu. „Brno je město studentů, kteří si většinou kola z domova s sebou nepřivezou. Věříme, že projekt lidi zaujme, vždyť v Praze už bude brzy registrovaných čtyři sta lidí,“ doufá Bromová.

Projekt navíc hledá lidi, kteří jsou ochotní darovat, nebo za symbolický projekt prodat svoje starší, třeba i trochu rozbité, kolo, a uvést ho tak opět do života.