Přejít na hlavní obsah

Nejen přestávka, i výuka v pohybu: Aktivní školy ukazují cestu

Dvacet škol z Brna a jižní Moravy převzalo zlaté a stříbrné certifikáty, které jim udělují titul Aktivní škola. Jsou prvními v České republice, kdo se může tímto prestižním oceněním pyšnit – důkazem odhodlání vytvářet zdravé, podnětné a pohybem naplněné prostředí pro děti i pedagogy.

V projektu Aktivní škola byly rozdány první certifikáty.

Cílem projektu Aktivní škola je zlepšení podmínek pro spontánní pohybové aktivity v průběhu školního dne a přispění spolu s odbornou edukací v oblasti zdravého životního stylu k lepšímu zdraví a aktivnímu životnímu stylu žáků, učitelů a třeba i rodičů. Nezbytným předpokladem pro realizaci projektu Aktivní škola byl v létě loňského roku podpis memoranda o spolupráci. Hlavní roli řešitele hraje v tomto unikátním projektu Fakulta sportovních studií MU. Partnery jí jsou Jihomoravský kraj, Lékařská fakulta MU, Fakultní nemocnice Brno, Masarykův onkologický ústav a Česká školní inspekce.

„Aktivní škola je jakýmsi návodem či metodikou České školní inspekce pro školy, jak zapojit do své výuky víc pohybu, a to nejen v hodinách tělesné výchovy. A protože nemáme rádi dokumenty v šuplíku, rozhodl se kraj uvést projekt v život,“ vysvětlil hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich s tím, že jižní Morava může být inspirací pro další regiony v České republice. „Jsem opravdu rád, že rok od začátku projektu zde máme dvacet škol, které to dělají dobře a doufám, že budou inspirací pro ostatní. Věřím, že projekt překročí hranice našeho kraje, ale hlavně, že aktivní pohyb přesáhne hranice škol a že děti si tento přístup ponesou celým životem.“

Děkan fakulty sportovních studií Jan Cacek. Fakulta je hlavním řešitelem projektu.

Děkan fakulty sportovních studií Jan Cacek vidí Aktivní školu především jako místo a komunitu, v níž je žák nebo student přímo i nepřímo motivován k chování, které má potenciál vytvořit nebo upevnit zdraví prospěšné návyky. „Jedná se především o vytváření podnětných podmínek pro realizaci pohybových aktivit při i mimo vyučování. Typickým příkladem mohou být otevřená školní hřiště, aktivní přestávky, podpora kurzovních a mimoškolních sportovních aktivit a mnoho dalšího. A proč chceme naše školy rozpohybovat? Odpověď není složitá. Moc dobře si uvědomujeme, že pohyb ovlivňuje nejen naši zdatnost a fyzické zdraví, ale má neoddiskutovatelný přínos také pro naši psychickou pohodu a kognitivní funkce, jakými jsou vnímání, pozornost, paměť, učení, myšlení, rozhodování,“ uvedl děkan s tím, že certifikace již dokazuje, že s podporou fakultních akademických a odborných pracovišť se daří vytvářet ve školách takové prostředí, které motivuje ke každodennímu pohybu a péči o zdraví. A tento krok významně přispěje k rozvoji zdravého životního stylu u mladé generace.

Děkan lékařské fakulty Martin Repko označil projekt za naprosto výjimečný. „V posledních letech jsme svědky zhoršujícího se zdravotního stavu i u dětí, a to vlivem mnoha negativních faktorů z okolního prostředí. Přitom prevence nemusí být výhradně doménou zdravotníků – právě školy mohou sehrát klíčovou roli. Pokud děti povedou k pohybu a zdravým návykům, mohou významně přispět ke zlepšení celkového zdraví celé společnosti,“ zdůraznil.

V rámci projektu se v uplynulém období uskutečnily na školách také Projektové dny, kdy každá škola nabídla něco unikátního, ať už v přístupu k žákům, nebo v prostoru, který lektoři využili pro praktické i teoretické aktivity a workshopy.

Hejtman Jan Grolich předává certifikáty.

Ředitelky, ředitelé a zástupci oceněných škol se při slavnostním předání certifikátů shodli na tom, že projekt nerozhýbal jen děti, ale i samotné pedagogy. Ti se díky výzvě stát se Aktivní školou aktivně zapojili s vlastními nápady – přicházeli s inspirativními návrhy, jak obohatit výuku či přestávky o pohybové aktivity, a navrhovali i konkrétní sportovní pomůcky, které by školám pomohly vytvořit ještě podnětnější a zdravější prostředí. A potvrdili také, že certifikáty nebudou jen diplomem do šuplíku.

„Jsme rádi, že jsme byli zařazeni mezi Aktivní školy. Zdravý životní styl, pohyb a aktivita dětí jsou pro nás velmi důležité. A mohu přislíbit, že v projektu budeme dál hledat další cesty a způsoby, jak aktivitu dětí podpořit,“ uvedl zástupce ředitele ZŠ Brno, Heyrovského 32, Jiří Mitaš. Jeho škola získala zlatý certifikát.

Podobnou zkušenost sdílí i ZŠ Brno, J. A. Komenského. Její ředitel Roman Procházka připustil, že rozhodnutí zapojit se do projektu Aktivní škola bylo pro jejich tým naprosto přirozené. „Pohyb jako nedílná součást zdravého životního stylu je pro nás jasnou prioritou. Kromě toho jsme se zabývali i otázkou používání mobilních telefonů ve škole. A právě nabídka pohybových aktivit se ukázala jako zásadní při nastavování pravidel – velmi nám pomohla a stále pomáhá. Jsme vděční za inspirativní příležitost být součástí projektu, který v nás všech, a především v pedagogickém sboru, probudil nové přemýšlení o tom, jak školu posunout dál – jak ji rozhýbat, otevřít novým možnostem a udělat z ní ještě lepší místo pro děti.“

Důležitost zapojení celého týmu zdůraznila také ředitelka Základní školy Modřice Kateřina Koubková, která při převzetí stříbrného certifikátu podotkla: „Za aktivitu by u ocenění měl stát celý pedagogický sbor. Nad rámec svých povinností se všichni věnují dětem před vyučováním, po vyučování i o velkých přestávkách. Věnují aktivitám čas, energii a srdce.“

Že se projekt Aktivní škola přirozeně prolíná se školní filozofií, potvrdila i Základní škola Blansko. „Náš školní vzdělávací program se jmenuje Škola v pohybu, protože v tom pohybu neustále jsme. A těšíme se, že v rámci projektu budeme ještě víc,“ uzavřela zástupkyně ředitele Alena Štěrbáčková.

Certifikáty – dva z dvaceti udělených.

Proces certifikace je založen na autoevaluaci školy, kde je hodnocena podpora pohybových aktivit žáků. Každá z výše uvedených oblastí je hodnocena na pěti úrovních aktivity školy od nejnižší (škola oblasti nevěnuje pozornost) až po systémovou podporu v dané oblasti. Stupně aktivity a udělovaná ocenění: Pasivní – škola zůstává bez ocenění; Aktivní škola – bronzová; Aktivní škola – stříbrná; Aktivní škola – zlatá; Aktivní škola – platinová. 

Oceněné školy:
Zlatý certifikát
– ZŠ a MŠ Želešice, ZŠ Brno, Vejrostova 1, ZŠ Brno, Heyrovského 32, ZŠ Brno, Tuháčkova 25, ZŠ a MŠ Pohořelice, ZŠ Mikulov, Valtická 3, ZŠ a MŠ Bratčice, ZŠ Mokrá-Horákov, ZŠ Šlapanice, ZŠ Břeclav, Na Valtické 31A, ZŠ T. G. Masaryka Šardice.
Stříbrný certifikát – ZŠ Brno, Laštůvkova 77, ZŠ Brno, Bednářova 28, ZŠ  Brno, J. A. Komenského, MŠ Brno, nám. Republiky 10, ZŠ Modřice, ZŠ Brno, Otevřená 20a, ZŠ Mikulov, Hraničářů 617 E, ZŠ Blansko, Erbenova 13, Střední pedagogická škola Boskovice.

Hlavní novinky