Studenti Michal Minařík, Marie Nováková a Tereza Rymanová končí druhý ročník na lékařské fakultě v programu Všeobecné lékařství. Do simulačního centra se předloni na podzim dostali hned první vyučovací hodinu, první den na medicíně.
„Pamatuji si to, jako by to bylo včera. Po seznámení s novými spolužáky jsem už ležel na zemi, předstíral bezvědomí a moje spolužačka mě zachraňovala. To byl start do studia, jaký jsem opravdu nečekal,“ popsal svůj první den na medicíně Michal Minařík.

Během prvního roku studia se studenti v SIMU naučili základy první pomoci, například přístup k člověku v bezvědomí nebo správné provádění resuscitace. Ve druhém ročníku pak postupně přešli na nácvik složitějších úkonů, které spadají do každodenní lékařské praxe. K natočení EKG nebo práci s fonendoskopem. Výuka v simulačním centru zcela odlišila jejich běžnou výuku v posluchárnách.
„Naše první simulace začíná, můžeš začít řešit konkrétní problém, neboj se udělat chybu.“
Tato věta zazněla z úst lektorů první pomoci v SIMU v prvním ročníku studia Marie Novákové. „V rámci výuky jsem se ocitla v roli záchranáře a řešila situace, které nás běžně mohou potkat. Naučila jsem se zastavit krvácení, ale také přijmout zpětnou vazbu a poučit se z ní. Díky simulacím jsem si vše zkusila na vlastní kůži a zapamatovala si informace a nyní dokážu provést kvalitní první pomoc,“ uvedla Nováková.

Ve druhém ročníku se pak se svými spolužáky seznámila se základními praktickými dovednostmi, které jako medici a mladí lékaři v budoucnu využijí. „Poprvé jsem odebrala žilní krev, zavedla nasogastrickou sondu nebo se seznámila s režimem na operačních sálech. A to jen díky SIMU, nemocnici, speciálním figurínám a nespočtu úžasných lektorů,“ dodala studentka, pro kterou bylo SIMU rozhodujícím faktorem studovat medicínu na Masarykově univerzitě.
Být dobře připraven na práci lékaře a vše si vyzkoušet už před první praxí v nemocnici je plus ve výuce i podle Michala Minaříka. „Byli jsme vrženi do světa různých simulací, figurín a vše jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Samozřejmě pod dohledem zkušených lektorů, kteří u všeho asistovali. Toto jsou zkušenosti, které, nebýt SIMU, nikde jinde v prvním a druhém ročníku na medicíně nezískáte. A navíc: i my jsme dostali jedinečnou možnost stát studentským lektorem a zapojit se tak i do samotné výuky v SIMU,“ dodal medik.
A právě studentskou lektorkou bude od třetího ročníku i Tereza Rymanová, výukou v SIMU prochází v prvním a čtvrtém semestru. „Náš ročník byl první, který se setkal s výukou první pomoci v této nové podobě. Hodiny, které vedou lektoři z řad studentů, probíhaly formou simulací. Každý si všechno vyzkoušel, prakticky provedl, často na nejrůznějších simulátorech a figurínách a zároveň pokud nám bylo něco nejasné, vždy jsme získali odpověď,“ vypočítala klady studentka.

SIMU poskytlo medikům skvělou přípravu nejen na zkoušku - moderní výukové prostory, simulační přístroje, vyškolené lektory a odborníky z oboru. „Přáli bychom všem studentům medicíny možnost vyzkoušet si výuku touto formou,“ dodala za trojici mediků Tereza Rymanová.