Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

V Creaks je zvuk hnací silou příběhu. Stojí za ním absolvent MUNI

Nové dílo cenami ověnčeného herního studia Amanita Design uchvacuje mimo jiné svým zvukem. Stojí za ním absolvent Ekonomicko-správní fakulty MU Tomáš Dvořák.

Absolventi
26. července 2020
Hana Pačesová
CC-BY

Creaks, nová dobrodružná puzzle počítačová hra od studia Amanita Design, ve které se na pomezí imaginace hlavního hrdiny a fantasy světa mění příšery pod dotykem světla ve starožitný nábytek, vyšla v druhé polovině července na různých platformách. Na jejím vývoji se podílel také absolvent Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Tomáš Dvořák, který se společností spolupracuje od jejího počátku.

Právě zvuk je pro nejnovější hru Creaks důležitým elementem, protože provádí hráče tajemným světem a zároveň mu napovídá při řešení logických úkolů.

Kromě tvorby zvukových efektů pro samotná díla, což byl i případ Creaks, má od roku 2012 v Amanitě na starosti také finance, licence a podílí se i na publikování her v různých virtuálních obchodech. „Jakub Dvorský s partou spolužáků začal v 90. letech dělat počítačovou hru Asmodeus a hledali někoho, kdo by ji nazvučil, tak jsem to zkusil," vzpomíná Dvořák na své začátky v oblasti zvučení her ještě na gymnáziu, kde se potkal se zakladatelem Amanity. „ Poté naše spolupráce pokračovala i na dalších hrách Samorost 1 až 3, Machinarium, Pilgrims a Creaks,“ dodává. 

Právě zvuk je pro nejnovější hru Creaks důležitým elementem, protože provádí hráče tajemným světem a zároveň mu napovídá při řešení logických úkolů. Zvuky psích příšer jsou spojením zvířecího vrčení a skřípání nábytku, ozvučené obrazy, jež hrdina na své cestě domem objevuje, prohlubují znalosti hráče o daném světě a jeho obyvatelích, a hudební soundtrack (autorem je Joe Acheson) reaguje na to, jak hráč v dané úrovni postupuje.

Podle hlavního designéra Radima Jurdy, který hru představil vloni na brněnském herním festivalu Gamer Pie pořádaným spolkem MU Game Studies, samotný název (v českém překladu skřípání/vrzání) dobře vystihuje atmosféru opuštěného starého domu, kde se celé dobrodružství odehrává.

Čtěte také: Počítačové hry nejsou jen pro zábavu. Umí už zajistit i kariéru

Pro Jurdu, který předtím navrhl deskovou hru Insula, to byla první zkušenost s prostředím počítačové hry. „Oproti deskové hře, kde se dá snadněji experimentovat a měnit věci, v počítačové hře vše daleko víc trvá,“ komentuje vývoj hry, který ve výsledku trval osm let. Časová náročnost celého projektu pro něj jako nováčka v oboru byla nejvíce překvapujícím faktorem a zároveň největší výzvou.

„Zvučení přijde na řadu obvykle až jako poslední, když je hra již hratelná a animace jsou finální. V celém projektu je důležité mít hlavního zvukaře (pro Creaks to byl Matouš Godík, pozn. red.), který dohlíží na to, aby zvuky a hudba k sobě hlasitostně i frekvenčně ladily a znělo to jako celek dobře jak na aparatuře v obýváku, tak na repráčcích v mobilu,“ vysvětluje postup Dvořák.

„Samotné zvučení celou hru neskutečně oživí a dodá jí atmosféru,“ doplňuje Jurda. „Ve hře nepoužíváme žádné mluvení ani texty, celý příběh je tedy vyprávěný prostřednictvím zvuku.“

Creaks je osmým větším herním titulem od Amanita Design. Průlom v minulosti studio udělalo zejména se sérií Samorost, světově nejúspěšnějším titulem je přitom Machinarium, v posledních letech zaujali hrami jako Chuchel nebo Pilgrims.

Související články

  • Počítačové hry nejsou jen pro zábavu. Umí už zajistit i kariéru

    Na Fakultě informatiky MU je možné nově studovat magisterskou specializaci Vývoj počítačových her. Byznys kolem nich je na velkém...

  • Informatici vytvořili videohru ze snů židovské uprchlice

    Velký úkol dostal loni na jaře vývojář počítačových her Jiří Chmelík z Fakulty informatiky MU. Přišel až z Oxfordu.

  • Od Horkého léta po Creaks. Třetí Gamer Pie byl zasvěcený adventurám

    Reportáž z originálního herního festivalu, který v Brně pořádá spolek MU Game Studies.

  • Kingdom Come: Reálný středověký boj nebo šerm podle příruček?

    Jak se podle historika Ondřeje Vodičky podařilo v českém herním hitu ztvárnit pozdně středověký způsob boje muže proti muži?

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku