Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Anketa: Při distanční výuce je důležité udržet osobní vztah s učitelem

Jak to učitelé zvládali na jaře se ptali výzkumníci z Poradenského centra MU v květnové anketě, která ukázala, že online výuka může mít i výhody.

Komentáře
2. prosince 2020
redakce
Unsplash

Téměř celý letošní rok je ve znamení online výuky, zatímco v jarním semestru přišel požadavek na uzavření škol a distanční formy učení nečekaně, v podzimním semestru už byli studenti i učitelé díky jarní epidemii zkušenější.

Učitelé se také různě snažili studentům i pro ně neobvyklou situaci ulehčit. Především jim šlo o to, udržovat osobní vztahy, nastavit studijní režim, pružně reagovat, pomoci s orientací v požadavcích na ukončení kurzu a dávat zpětnou vazbu k průběžné práci studentů.

Do ankety se zapojilo 56 pedagogů, kteří popisovali, jakým způsobem se studenty pracují. „Překvapivě v odpovědích poměrně vyrovnaným způsobem zazníval jak názor, že v důsledku pandemie dochází k závažnému ohrožení kvality výuky, tak názor, že situace s sebou nese i jisté příležitosti a výhody,“ uvedla k jejím výsledkům garantka poradenského centra Klára Šeďová.

Mezi negativa oline výuky patří podle učitelů především nedostatek osobního kontaktu a interakcí se studenty a také ztráta studijního režimu a obtížná nahraditelnost některých výukových aktivit. Pozitiva pak viděli v tom, že studenti se díky sociální izolaci a absenci rozptylování mohou intenzivně soustředit na učení, přičemž mají k dispozici dostatečné množství elektronických zdrojů.

Z odpovědí respondentů podle Šeďové vyplynulo, že se pedagogové především snažili prostřednictvím různých elektronických nástrojů co nejlépe imitovat výuku prezenční. Hledali tedy možnosti, jak na dálku nahradit přednášky, ale i diskuzi, skupinou práci či testování.

„Z komunikace se studenty mám dojem, že podstatné je udržovat kontakt a pokračovat ve výuce nejen prostřednictvím zadávání úkolů a četby, ale hlavně prostřednictvím online přednášek a seminářů. Elektronická podpora kurzu je nezbytná – interaktivní osnova v ISu, nebo ELFu určitě pomůže,“ uvedl jeden z respondentů.

Pedagogové se snaží i u velmi obtížně nahraditelných typů výuky, jako jsou laboratorní či terénní cvičení. Jedna z účastnic ankety například místo seminářů, kde se studenti učí poznávat různé znaky rostlin, zadávala studentům poznávání rostlin a založila i facebookovou skupinu, des i mohli studenti navzájem radit, pokud nemohli některou z rostlin posbíraných do herbáře rozpoznat.

Učitelé se také různě snažili studentům i pro ně neobvyklou situaci ulehčit. Především jim šlo o to, udržovat osobní vztahy, nastavit studijní režim, pružně reagovat, pomoci s orientací v požadavcích na ukončení kurzu a dávat zpětnou vazbu k průběžné práci studentů.

Ani pro vyučující ale nebyla situace jednoduchá, především pokud před epidemií příliš nevyužívali technologické možnosti pro distanční výuku. Pomáhali si proto navzájem, někomu pomohli i doktorandi či studenti a také návody a týmu na MU.

Z ankety mimo jiné vyplynulo, že pedagogové jsou na sebe spíše hrdí. Byli ochotni učit se, investovat do výuky mnoho energie, kreativně promýšlet, co je pro studenty nejlepší a jak je podpořit v jejich studijním úsilí. Snažili se udržet osobní kontakt se studenty a dát jim najevo, že studium má smysl a může si udržet kvalitu a přitažlivost i ve velmi obtížné době.

Podrobnosti z květnové ankety naleznou zájemci na stránkách Poradenského centra MUNI.

Související články

  • Rok online studia: Pojem „volný čas“ ztratil svůj význam

    Uzavření škol má nejeden dopad. Na přednášky a kurzy online si studenti do určité míry zvykli, ale na některé věci si podle nich navyknout...

  • Poradenské centrum MU hlásí nárůst konzultací s psychology

    Situace je komplikovaná zejména pro prváky, kteří byli natěšení na vysokoškolský život, který se de facto nekoná.

  • Online zkoušení: Pedagogové vidí řadu nevýhod, ale i pozitiva

    Na Masarykově univerzitě probíhá zkouškové období, už druhé, které je z velké části online.

  • Rektor MU: Obávám se, že ani podzimní semestr nebude standardní

    Martin Bareš se obává, že standardní prezenční výuka nemusí být v plné míře obnovená ani na podzim. Zdůrazňuje, že MU online výuku zvládá.

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku