Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Proč jsou akademické svobody v ohrožení?

Studentský senátor Petr Janáček se obává, že navrhovaná reforma VŠ umožní lobbistům ovlivňovat univerzity.

Komentáře
1. února 2012
Petr Janáček

Akademické svobody jsou definovány v dokumentu Magna Charta Universitatum podepsaného rektory evropských univerzit v září 1988 v Boloni.Zejména v posledních dnech a týdnech se v souvislosti s přípravou nových zákonů o vysokých školách a o finanční pomoci studentům hodně mluví o akademických svobodách. Co to vlastně ty akademické svobody jsou a proč univerzity tolik trvají na tom, aby byly zachovány?

Akademické svobody jsou definovány v dokumentu Magna Charta Universitatum podepsaného rektory evropských univerzit v září 1988 v Boloni. Zahrnují zejména svobodu bádání, učení, otevřenost kritickým názorům a stanoviskům a jsou založeny na principu samosprávy akademické obce studentů a učitelů. A to je právě kámen úrazu navrhovaného zákona o vysokých školách. Ten totiž počítá s výrazným omezením samosprávy vysokých škol a univerzit.

Doposud je nevyšším orgánem univerzity akademický senát, volený z řad studentů a učitelů. Návrh věcného záměru zákona o vysokých školách ale počítá s výrazným posílením pravomocí rady veřejné vysoké školy právě na úkor akademických senátů. Rada bude mít kontrolu nejen nad rozpočtem univerzity, ale také nad jmenováním rektora, výší jeho finanční odměny, bude schvalovat dlouhodobý záměr a statut veřejné vysoké školy. Členy této rady má jmenovat vláda na základě návrhů ministra, rektora a akademického senátu.

Řada akademiků se obává, že tyto změny otevřou prostor k ovlivňování chodu univerzit lidmi dosazenými politickými nebo lobbistickými skupinami, a vysoké školy tak ztratí svůj samosprávný charakter. Právě na něm totiž stojí i akademické svobody. Studenti nejsou zákazníci, ale především budoucnost naší země. Vysokoškolské vzdělání je hodnotou, nikoliv produktem. Myslím, že jen málokdo z nás si skutečně přeje, aby nastala situace, kdy politici nebo finanční skupiny budou přímo určovat, co a jak se má na vysokých školách dělat.

Petr Janáček,
člen Studentské komory Akademického senátu MU

Související články

  • Odpověď rektora na výzvu k zahájení diskuse o reformě vysokých škol na půdě MU

    Zachování současného stavu vysokoškolské legislativy není mým cílem a bylo by v rozporu se zájmy naší univerzity.

  • Anomie a osamělý univerzitní dav

    Rektor Mikuláš Bek o reformě a špatné náladě v českém vysokém školství v projevu na Dies academicus.

  • Řekněme „ano“ školnému!

    Proč by měli lidé platit mé studium Aristotela? klade si otázku dálkový student filozofické fakulty Jiří Mikeš.

  • Týden neklidu končí. Co bude dál?

    Protestující vysokoškoláci říkají, že teď je na tahu vláda. Jsou ale připravení znovu vyjít do ulic.

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku