Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Studentská iniciativa chce zlepšit vzdělávání budoucích učitelů

Nový spolek Otevřeno se zasazuje o větší množství praxe a praktické výuky a o další inovace ve vzdělávání pedagogů.

Student
23. ledna 2016
Ivona Fořtová
Zdroj: otevreno.org
V jarním semestru by spolek rád prosadil zavedení studentských oborových rad, které by měli zjednodušit komunikaci mezi posluchači a vedoucími oborů.

Pedagogická fakulta MU chce otevřít své dveře dokořán inovacím. Pokusí se o to skupina jejích studentů, kterým podle vlastních slov záleží na domovské fakultě a chtějí dosáhnout změn ve vzdělávání budoucích učitelů. Založili proto nový spolek s názvem Otevřeno.

„Smyslem iniciativy je usilovat o zvyšování vzdělávacích kvalit naší fakulty tak, aby své studenty co nejlépe připravovala pro pedagogickou profesi,“ vysvětluje zakladatel spolku a student pedagogické fakulty Tomáš Čakloš. 

Na příští semestr má Otevřeno velké plány. Patří mezi ně třeba založení studentských oborových rad, které by měly zjednodušit komunikaci mezi studenty a vedoucími oborů. Studenti chtějí také iniciovat diskusi o zavedení většího množství povinných praxí, kterých je podle nich vážný nedostatek.

Zároveň chtějí docílit úprav ve společném základu, který tvoří předměty povinné pro všechny studenty fakulty. Řadí se mezi ně několik semestrů pedagogiky a psychologie, environmentální výchova, informační technologie, logika, filosofie a další. Často totiž právě tyto předměty kvůli svému převážně teoretickému pojetí nemají moc příznivců. „Společný základ vnímám jako teoretickou zátěž, která by se mohla změnit na praktickou pomoc pro mé budoucí povolání,“ říká členka Otevřeno Veronika Machová.

Iniciativa se chce také věnovat rozvoji občanského vzdělávání ke společenské odpovědnosti. „Vycházíme z předpokladu, že pokud člověk jako žák nebo student získá zkušenosti s demokratickým přístupem už ve škole, má dobře nakročeno k tomu, aby to pak přenášel i do dalších oblastí života,“ podotýká Čakloš. 

Spolek vznikl teprve v prosinci a už se mu podařilo získat podporu z celé řady míst. Rodí se spolupráce s organizací EDUin a iniciativu podpořil taky děkan PdF Jiří Němec. „Jsem rád, že se rodí jádro angažovaných studentů a věřím, že se bude rozšiřovat napříč všemi obory, které fakulta garantuje,“ uvádí Němec. Iniciativě se věnovaly také Hospodářské noviny, které o vysokoškolácích z Otevřeno píší jako o nové generaci pedagogů.

Studenti podle vlastních slov míří vysoko. Pokud se koncept osvědčí, chtěli by se rozšířit i na další pedagogické fakulty v České republice. „Snažíme se aktivizovat všechny studenty učitelství. Jsme to především my, kdo musí být aktivní a otevřený inovacím,“ doplňuje Čakloš.

Související články

  • Nedělní pedagogické krasořeči: O posilování ruky trhu a o učení v rukou samouků

    Vedoucí institutu výzkumu školního vzdělávání Tomáš Janík glosuje problémy vzdělávání.

  • Studenti chtějí změnit přípravu učitelů. Organizují Noc vzdělávání

    Ve středu 27. března v 18 hodin startuje na pěti pedagogických fakultách po celém Česku festival zaměřený na vzdělávání.

  • Pedagogická praxe je test osobnosti. Nutí vystoupit z komfortní zóny

    Děkan Pedagogické fakulty MU Jiří Němec vysvětluje, proč je dobré si zkusit i učení znevýhodněných dětí.

  • Ministryně slíbila na Pedagogické fakultě MU peníze na praxi studentů i na platy učitelů

    Na obě oblasti by měla z ministerstva na fakulty dorazit částka 260 milionů korun doplněná až do jedné miliardy o peníze z evropských...

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku