Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Prezidentské volby jsou výzvou pro politology

První přímou volbu prezidenta v Česku budou důkladně zkoumat politologové. Soustředí se na kampaně.

Věda a výzkum
21. listopadu 2012
Ema Wiesnerová

Čekala jsem, že kandidátů bude hodně, ale jejich konečný počet mě překvapil, přiznává politoložka Matušková.

Jak budou vypadat nadcházející prezidentské volby? Jaká bude kampaň kandidátů, kdo na ní bude pracovat a jakou budou mít kandidáti strategii? Základní východiska výzkumu první přímé volby prezidenta České republiky představila na konferenci o politické komunikaci Anna Matušková. Akci pořádala začátkem listopadu Fakulta sociálních studií MU spolu s Mezinárodní politologickou asociací IPSA.

„Z průzkumu by mělo vyplynout, jak vypadala kampaň, jaké měly jednotlivé týmy strategie, a také to, co se změnilo ve volebních kampaních u nás a co můžeme očekávat do budoucna,“ shrnula záměry výzkumu Matušková, která přednáší na FSS na katedře politologie.

Do prvního kola prezidentských voleb, které se má konat 11. a 12. ledna příštího roku, kandiduje jedenáct lidí. „Čekala jsem, že jich bude hodně, ale že jich bude tolik, mě překvapilo,“ poznamenala Matušková. Velký počet kandidátů ze širokého politického a ideologického spektra podle ní nahrává dvojici současných favoritů. Těmi jsou podle posledních průzkumů bývalí premiéři Jan Fischer a Miloš Zeman.

Volební strategie jednolitých kandidátů budou podle Matuškové velmi důležité. Vzhledem k ústavou jasně daným pravomocem českého prezidenta, který má spíše reprezentativní funkce, nemají jednotliví uchazeči o tento post příliš mnoho prostoru přijít s něčím novým.

„Kampaň by tak měla být založena především na osobnostech kandidátů. Proto bude zajímavé pozorovat, jak se budou prezentovat,“ uvedla Matušková.

V rámci výzkumu budou jeho řešitelé sbírat veškerá dostupná data z mítinků, internetu, onlinové komunikace či venkovní reklamy a samozřejmě i z plánovaných televizních debat. „Ty budou velmi důležité, protože průzkumy ukazují, že se lidé hodně rozhodují právě na základě televize,“ dodala Matušková, která očekává, že účast ve volbách může být okolo 70 procent.

Související články

  • Politické kampaně jsou souboj rozumu a emocí

    Politika se prezentuje jako racionální, v praxi ale často vítězí emoce, píše politolog Otto Eibl.

  • Video politologů vysvětluje, o čem rozhodují krajské volby

    Podívejte se, proč stojí za to jít ke krajským volbám, nebo jak správně vyplnit hlasovací lístek.

  • Průzkum: Kdo a jak volil v brněnských komunálních volbách

    Katedra politologie provedla ojedinělý povolební průzkum, který ukazuje profil voliče jednotlivých stran.

  • Politologické video vysvětluje vznik koalic

    Jak probíhají povolební jednání a proč se vítězné strany nemusí dostat do vedení města či vesnice?

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Facebook Twitter RSS

Hlavní verze článku