Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Proč lidé mluví

Poezie, filozofie a věda jsou jen vedlejším produktem drobné plkavosti, tlachavosti a klevet.

Víte...?
12. května 2013
Ondřej Šefčík
Ilustrační foto: 123RF

Lovec, opouštějící domov, se může spolehnout, že klevetivé jazyky ostatních samic v obci ohlídají věrnost jeho družky.Již hodně papíru bylo popsáno otázkou, proč právě člověk je zvíře obdařené darem řeči, zvláště když dnes víme, že jistou primitivní znakovou soustavu obdobného typu dokáží zvládnout i leckterá zvířata. Odpověď patrně tkví v tom (pomineme-li možnost, že člověka rozmluvili bohové či mimozemšťané), čím se člověk odlišuje od ostatních vyšších primátů, a to je způsob života daleko spíše než onen nápadný nedostatek ochlupení („nahá opice“).

Pokud se obeznámíme s tím, jak žijí gorily, šimpanzi a orangutani, vidíme, že hlavní rozdíl mezi nimi a člověkem není v tom, že žijí v lese (tam totiž žijí i myslivci), ani v radikálním rozdílu ve stravě (děti sice kreslí opičky s banány, ale šimpanzi si rádi dají flákotu, navíc vegetariáni nevykazují na první pohled jiné chování než jejich všežraví druzi), ale v sociálním uspořádání.

Gorily a šimpanzi žijí v tlupách s dominantními samci, kteří si střeží své samice před vetřelci mimo tlupu, lidé ale, ač je to v knížkách pro děti, patrně v ničem takovém nikdy nežili, neboť ani dnes takto nežijí ani ti nejprimitivněji žijící. Lidé žijí v atomárních rodinách, které sdílejí společný prostor s jinými rodinami, většinou spjatými pokrevenstvím. Typickým obrazem lidské společnosti je pak jakákoliv miniaturní vesnička, která je tvořena atomárními rodinami, jež dohromady dávají obec.

Je celkem jedno, jestli jsou tyto rodiny a obec realizovány jednotlivými rodinami a kočovným táborem, rodinami a klubkem chýší v pralese či rodinami a malebnými domky podhorské vesnice, princip je stejný. Dokonce i ve městech žijeme takto: atomární rodiny (dnes atomárnější než kdy dříve), spojené pouty s jinými rodinami – v současnosti ne nutně s přímými příbuznými či sousedy, ale příslušníky stejné společenské vrstvy. Velkoměsto je vlastně sítí miniaturních neviditelných společenství, která jsou propletena přes sebe, principiálně ale sotva odlišná od duchovního světa nejvlastnějšího člověčenstvu: rodiny a obce.

Sociální život člověka je tedy odlišný od gorily či šimpanze, bližší spíše některým ptákům, jako jsou vlaštovky, jejichž miniaturní hnízda jsou v kolonii přilepená na stěně jednoho chléva. Lišíme se od opů stylem pospolitosti, a právě proto i jazykem. Souvislost je asi větší, než by se dalo na první pohled odhadnout: uvědomme si, že gorilí samec si silou střeží své dámy před ostatními samci, má je neustále v dohledu. Muži naopak musí hlídat věrnost své partnerky (jako vlaštovčí sameček), ale to sotva jde, když muže povinnosti odvádějí z domova (jako odvádějí vlaštovku).

Zde nastupuje neocenitelná výhoda jazyka, bardy neopěvovaná a filozofy přehlížená: pomluva. Jazykem se totiž neskládají hlavně verše a filozofická pojednání, ale hlavně se jím klebetí a udržuje předivo společnosti. Lovec, opouštějící domov, se může spolehnout, že ostré zraky a klevetivé jazyky ostatních samic v obci ohlídají věrnost jeho družky lépe, než by to dokázal sám. Ostatní samice nesnesou výhody, které by z toho nevěrnice měla, už proto že odlákává i jejich samce a všechny materiální výhody z něj plynoucí (flákota).

Naopak výmluvnost samci umožňuje samičku přesvědčit či nevěrné samičce se z frapantní situace vymluvit. Jazyk je vůbec přirozeným nástrojem získání dominance (zdatný rétor vítězí nad mlčenlivým silákem: jsou snad našimi vládci apollonští nemluvové, nebo komunikačně zdatní tlusťoši?), ale i společenské kontroly. Naopak, všechna poezie, filozofie a věda jsou vedlejším produktem drobné plkavosti, tlachavosti a klevet, jen kanalizovaných pryč od původního účelu.

Autor je vedoucí Ústavu jazykovědy a baltistiky FF MU.

Související články

  • Mluvíme díky genům

    Německý lingvista Peter Kosta hledá prapůvod řeči.

  • Jedno z nejrozsáhlejších děl o češtině je zdarma online

    Nový encyklopedický slovník češtiny s více než 1600 hesly vysvětluje přes 7000 lingvistických pojmů.

  • Za doktorátem do Kanady: Tvrdý způsob, jak na sobě pracovat

    Chtěla se věnovat generativní gramatice a v Česku to nešlo. Jitka Bartošová tak po absolvování Muni vyrazila za moře.

  • Jak funguje strojový překlad

    Používáte překladač Google a podobné překladatelské nástroje? A tušíte, jak vlastně fungují.

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Facebook Twitter RSS

Hlavní verze článku