Přejít na hlavní obsah

Prototyp: Student podnikatel

Adam Šilhan už při studiích založil vlastní e-shop a stal se vedoucím marketingové oddělení v soukromé firmě.

Adam Šilhan je čerstvý absolvent magisterských práv se zaměstnáním v online marketingu na plný úvazek a s vlastním e-shopem s barevnými kontaktními čočkami. Stále je také ještě student posledního ročníku magisterské ekonomiky a managementu. Přestože už si domluvil i téma diplomky, nakonec druhou školu zřejmě nedokončí.

Adam má zkrátka radši praktickou práci. „Přišlo mi hloupé dodělávat to čistě kvůli titulu,“ vysvětluje. „Jeden už mám a pohybuji se v odvětví, kde si na zkratky před jménem moc nepotrpíme. V budoucnu chci navíc pracovat sám na sebe. Tam už to asi potřebovat nebudu vůbec,“ dodává.

Adam podnikal víceméně od začátku studia na vysoké škole. „Ještě předtím, než jsem na ni šel, plánoval jsem, že budu mít vlastní firmu,“ vzpomíná. „Říkal jsem si, že ať už se vrhnu do čehokoliv, mít právní a ekonomický základ se vždycky hodí.“

K založení e-shopu s barevnými kontaktními čočkami ho inspirovala poptávka bývalé přítelkyně. „Nikdo to tady nedělal. Tak jsem jich pár objednal z Asie s tím, že si rovnou založím e-shop,“ vysvětluje první kroky ve vlastním podnikání Adam. „Pozval jsem kamaráda vývojáře, který mi za slušnou cenu pomohl obchod vytvořit.“ Pak už se o projekt staral převážně sám, vyjma občasných externistů, jako byl grafik či programátor. „Říkal jsem si, že to zas tak těžké nebude,“ dodává se smíchem.

Jak ale zjistil, obchodu musel věnovat spoustu času, aby se pořádně zorientoval. Nevyhnul se ani začátečnickým chybám, jako je neodhadnutí skladových zásob či nepohlídání doby trvanlivosti čoček.

Po pár letech si nakonec najal člověka, který se o běžný chod e-shopu stará. Adam má tak víc času přemýšlet, kam jej posunout. Do toho navíc začal pracovat na vedoucí pozici marketéra v jedné brněnské společnosti. „Pokud je něco potřeba vyřešit s e-shopem, jsem na telefonu. Šéf s tím nemá problém,“ popisuje Adam flexibilitu firmy. „Nemám pevnou pracovní dobu. Mám daný určitý počet hodin, který musím odpracovat. Čas, který strávím soukromými věcmi, se zkrátka nepočítá,“ dodává.

Přestože Adam získal pozici vedoucího marketingového oddělení, ví moc dobře, že na sobě musí neustále pracovat. „Přestože mám pocit, že toho v práci mnohdy zas tolik neudělám, je důležité znát i zbytek rozvrhu mého dne,“ podotýká Adam. „Od osmi večer do jedné v noci často projíždím Twitter, kde sleduju hlavní osobnosti světového marketingu. Nedá se stíhat vše, tak jsem si vyselektoval některé oblasti – zejména analytiku a SEO. Čtu články, sleduju případové studie ze zahraničí i nové trendy.“

Podle Adama je vždy potřeba zaměřit se do hloubky na jednu konkrétní oblast. „Je zde obrovský tlak na to udržet s trendy krok a pořád se posouvat dál. Nedá se zvládat všechno,“ vysvětluje s dodatkem, že pokud se online marketingu někdo začne věnovat intenzivněji a obětuje mu čas, může se hodně rychle dostat na vyšší úroveň.

Na lidech v současném marketingu ale kritizuje neschopnost hlubšího kritického myšlení. „V právu jsou všichni zvyklí, že někdo vydá článek a reagují na něj další dva tři texty z jiného úhlu pohledu. Líbí se mi, že zákony nemají jednoznačné znění. Marketing tento nosný princip postrádá. Je tam pár klíčových osob, které si nikdo moc neodváží kritizovat,“ uvažuje.

Když se Adam zpětně ohlédne na své roky studia, právě volitelné předměty na právnické fakultě hodnotí velmi pozitivně. „Bylo to obohacující, učí tam skuteční experti na dané odvětví. Kdybych směřoval do právnické profese, určitě bych toho využil ještě víc.“

Svou blízkou budoucnost má ale naplánovanou jinak. „Minimálně rok bych chtěl strávit ještě jako zaměstnanec v marketingu.“ Co bude dál, se prý uvidí. „Možná zase zkusím něco sám na sebe nebo budu víc cestovat. Mohla by to být zajímavá zkušenost,“ uzavírá Adam.