Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Studuje dějiny umění a stará se o nejlepší umělce

Doktorandka Karina Kottová řídí Společnost Jindřicha Chalupeckého, která uděluje prestižní cenu mladým umělcům.

Student
13. května 2015
Martina Fojtů
Karina Kottová řídí Společnost Jindřicha Chalupeckého.
Foto: Michal Králíček

Vítěz ceny získává pobyt v New Yorku. Ráda bych mu tam zprostředkovala víc kontaktů.

Cena Jindřicha Chalupeckého je nejprestižnější ocenění, jaké může mladý umělec či umělkyně v Česku dostat. Možnost řídit ji je ovšem také čest. Od března má její organizaci i péči o vítěze na starost doktorandka z filozofické fakulty Karina Kottová.

Sama o vítězích nerozhoduje, to je úkol odborné poroty, ve které mají mimochodem zastoupení experti z renomovaných evropských či světových galerií. Prezentace finalistů a laureátů v tuzemsku i v zahraničí a starost o to, aby svou účast využili co nejlépe a dostali svoje dílo k co největšímu počtu lidí, to už je její úkol.

„Když jsem nabídku dostala, vzala jsem si pár dnů na rozmyšlenou. Je to velká výzva. Ale přijala jsem ji, moc se těším,“ říká nadšeně Kottová, která dosud pracuje jako kurátorka v pražském centru současného umění MeetFactory.

Výměna ve vedení ceny je změna nejen pro ni, ale pro akci samotnou. Na místě střídá o 25 let starší Lenku Lindaurovou, ženu z úplně jiné generace. „To byl jeden z důvodů, proč jsem váhala. Přemýšlela jsem, jestli mám na něco takového dost zkušeností,“ popisuje svoje myšlenkové pochody mladá specialistka.

Dilema nakonec rozsekla s tím, že ve svých 31 letech je v podobném věku jako umělci, kteří cenu dostávají. S většinou z nich se profesionálně i osobně potkává od začátku svého působení v umělecké branži, některým dokonce dělala první punkové výstavy v alternativních galeriích, a tak má velice dobrou představu o tom, v jakém prostředí se pohybuje.

A co se zkušeností týče, těch má také spoustu. Kottová studovala nejdřív na Univerzitě Karlově, magisterský titul má ovšem z holandského Maastrichtu. Právě tam se začala zajímat o to, čemu se v angloamerickém prostředí věnuje celý obor s názvem Visitor Studies. „Snaží se popsat to, jací lidé do galerií chodí, co od návštěvy čekají, jakou mají motivaci a jak jim tedy instituce mohou vyjít vstříc,“ naznačuje Kottová, která po návratu začala myšlenky oboru prosazovat i doma.

Začínala na pokladně
Chvilku to trvalo. Jak sama vzpomíná, před lety začínala tak, že v Museu Kampa prodávala vstupenky. „Měla jsem ale velké štěstí. Díky pobytu v Holandsku jsem mohla v muzeu zakládat oddělení, které k nám tento přístup přenášelo, a později jsem dělala také celou koncepci vzdělávacích programů v pražském Centru současného umění DOX.“

Jaké faktory ovlivňují prožitek diváka z toho, co v muzeu nebo galerii vidí či potká, zkoumala i v nedávno odevzdané disertaci na Masarykově univerzitě. A došla k tomu, že míra vstřícnosti instituce k divákovi je často velice sporná. „Vzájemný dialog by měl být rovnocenný. Ale on je spíš přeceňovaný nebo podceňovaný,“ myslí si doktorandka. Výsledkem tak bývají dva extrémy – divák na místě dostává informací příliš mnoho, nebo naopak příliš málo.

„Celé je to tedy o snaze hledat kompromis. Návštěvník není neinteligentní. S orientací v díle potřebuje pomoc, ale zároveň musí mít prostor pro vlastní vnímání,“ nastiňuje Kottová jednoduše něco, co však vyžaduje náročné zamyšlení.

Sama z toho teď bude čerpat při přípravě dalšího ročníku Chalupeckého ceny. Ten letošní je víceméně hotový, prezentace umělců začínají v Moravské galerii 24. září. Kottová teď vymýšlí, jak celý podnik posunout do budoucna. Ráda by výherce dostala víc do povědomí české veřejnosti a nabídne jim také kontakty v zahraničí. „Vítěz získává mimo jiné šestitýdenní pobyt v New Yorku, kde může tvořit. Ráda bych mu ale zprostředkovala ještě víc kontaktů s tamějšími kurátory a dalšími umělci. Chci se také soustředit na zahraniční výstavy umělců spojených s cenou nebo zvát renomované zahraniční hosty k místním prezentacím finalistů.“

Starat se však ještě trochu musí i sama o sebe. Zbývá jí ještě na filozofické fakultě obhájit onu disertaci.

Související články

  • Univerzitní centrum Telč chystá kulturní program na léto

    Nová expozice, koncerty, letní kurzy angličtiny i tábor pro mládež se zrakovým postižením. Zázemí UCT v letních měsících využívají pro své...

  • Pitevna je mi nejmilejší, říká oceněný Kamenický

    Založil na MU řadu výstavních prostor, mimo jiné Galerii Pitevna, podílí se na výběru výtvarných děl pro objekty univerzity. Petr...

  • Brno Art Week pod taktovkou katedry výtvarné výchovy

    Dnes začal Brno Art Week organizovaný Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU a Galerií TIC BRNO. 

  • Týden výtvarné kultury se mění na Brno Art Week. A rozšiřuje program

    Od 23. do 28. dubna nabídne akce desítky vernisáží, komentovaných prohlídek, výtvarných dílen a performací.

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku