Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Co chtějí děti v pěstounské péči? Neptáme se jich

Odborníci z pedagogické fakulty zjišťovali, jak se cítí děti v pěstounské péči.

Téma
12. prosince 2013
Ema Marušáková
Počet dětí v ústavní péči se postupně snižuje.
Zdroj: MPSV. Graf: Petr Hrnčíř.

Pěstouni musí být podle odborníků psychologicky velmi vyzrálí.

Výrazně snížit počet dětí vyrůstajících v ústavech a naopak jim zajistit výchovu v rodinném prostředí je cílem novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí, která platí již téměř rok. Posílila především pěstounskou péči, která by se měla od příštího roku částečně zprofesionalizovat.

O tom, že pro každé dítě je nejlepší vyrůstat v rodině, téměř nikdo nepochybuje. Někteří odborníci však varují, že plánovaný rychlý přechod k profesionální pěstounské péči a rušení zařízení pro ústavní péči skrývá řadu rizik. Mimo jiné i to, co potvrzují některé výzkumy, že velkou část dětí se nedaří nabídnout k adopci nebo jim zajistit výchovu v pěstounské rodině. Například ze šest let starého šetření vyplynulo, že z 800 dětí vhodných pro náhradní rodinnou péči se 23 procent nedařilo umístit. Důvody jsou podle Tomáše Čecha z katedry sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU různé, od zdravotního stavu dětí přes jejich věk až po etnickou příslušnost.

I když rodiče či stát o dítěti rozhodují, velmi málo se podle Čecha zajímají o to, co dítě skutečně chce a potřebuje. S kolegyní Michaelou Královou proto u několika pěstounů zkoumali, jak se děti v rodině cítí a jak vnímají svou roli v ní.

Výzkumníci nejprve mluvili s rodiči, ptali se jich na rodinnou a osobní anamnézu dětí, které mají v péči, zajímali se o vztahy s biologickými rodiči i o postup začleňování nového dítěte do pěstounské rodiny a jeho adaptace. „Hodně jsme se setkávali například s tím, že i když v nejužší rodině bylo vše v pořádku, problematická byla integrace do širší rodiny. Příbuzní lidem, kteří se pro pěstounskou péči rozhodli, příliš nepomáhali,“ uvedla Králová.

Zkušenost pěstounů
Částečně tuto zkušenost potvrzují i manželé z Břeclavi, kteří se před téměř čtyřmi lety rozhodli vzít si do pěstounské péče dvě sestry ve věku 3,5 a 4,5 roku. „Domníváme se, že holky nás už berou jako svoji rodinu, které si nesmírně váží, a ví, že je máme rádi. Naše vlastní děti se podílely na našem rozhodnutí stát se pěstouny, a nemají tedy s přijetím děvčat do rodiny problém. Naše děti přijaly obě holky okamžitě a velmi pozitivně. Širší rodina si po prvotních rozpacích zvykla také,“ uvedli manželé Jitka a Miloš.

Za komplikaci sama považovala spíše neznalost skutečného stavu dětí. „Teprve po jejich přijetí jsme zjistili, že mladší dívenka není jen mírně živější, jak nám bylo řečeno, ale má silný syndrom ADHD a také atopický ekzém, chronický zánět dutin a srdeční vadu. Starší sestra, která měla být úplně bezproblémová, trpí psychickou a citovou deprivací,“ poznamenala Jitka.

Kontakty s biologickými rodiči často bývají problematické.

Za největší chybu systému však považuje pouštění dětí z dětského domova na prázdniny do biologické rodiny. Jejich děvčata zažila obtěžování alkoholiků, byla svědky hádek a ohrožování na životě. I v pěstounské péči se děti se svými skutečnými rodiči mohou setkávat, zkušenosti jsou však různé a kontakty většinou po čase ustanou.

„Spolupráce s biologickými rodiči je tragická. Otec je ve výkonu trestu, matka alkoholička pokračuje ve svém způsobu života. Holky přijela jednou navštívit, naslibovala jim možné i nemožné, včetně brzkého návratu domů. Holky tyto informace psychicky nezvládly a trvalo delší dobu, než se nám je podařilo uklidnit. K dalšímu kontaktu ze strany jejich matky pak už nikdy nedošlo,“ řekla pěstounka Jitka.

Podobné zkušenosti vyplynuly i z výzkumu. Pěstouni popisovali situace, kdy mezi biologickou a náhradní rodinou fungovala třeba i výměna dětí na kratší pobyt a děti to braly pozitivně až po chvíle, kdy původní rodiče začaly ztrácet zájem a děti v pěstounské péči se pak měly vztek i na ně. „Zaznamenali jsme i případ, kdy se sourozenci dostali do stejné pěstounské rodiny, ale v jiné době, a vyvolalo to mezi nimi silnou rivalitu. S dítětem v domově se totiž jeho biologická matka ještě stýkala a s jeho sourozencem u pěstounů už ne,“ uvedla Králová.

Pěstounská péče

Pěstounská péče je jednou z forem náhradní rodinné péče. Soud do ní svěřuje děti, u kterých není zajištěna výchova u biologických rodičů. Pěstoun je povinen o dítě osobně pečovat a vykonává přiměřeně práva a povinnosti rodičů. Nemá vyživovací povinnost a právo zastupovat dítě a spravovat jeho záležitosti má jen v běžných věcech.

Péče může být dlouhodobá nebo na přechodnou dobu. V druhém případě se musí zájemce dostat do evidence osob vhodných k výkonu této péče a musí být kdykoliv připraven přijmout dítě do péče. Dítě může u přechodných pěstounů zůstat maximálně rok. I když zrovna o žádné dítě nepečují, pobírají měsíčně odměnu. 

Z přechodné pěstounské péče se dítě vrací zpět ke své rodině, může se však dostat do dlouhodobé pěstounské péče nebo například do adopce. V říjnu ministerstvo práce a sociálních věcí evidovalo 103 osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu.

Výzkum u dětí
Po rozhovoru s rodiči se autoři výzkumu zaměřili na děti, u kterých využili takzvané projektivní metody. „Pomocí kresby rodiny a koláčů radostí a starostí jsme chtěli zjistit, jak samy děti vnímají pěstounskou rodinu. Metody mají výhodu v tom, že se hodí i pro menší děti a nejsou zatížené zprostředkovanými názory rodičů, jako je tomu u dotazníků,“ vysvětlila metodu Králová.

„Některé případy byly velmi komplikované. Setkali jsme se s dětmi, které měly radost, že mají rodinu. Bohužel se však ve výsledcích diagnostických metod odkrylo, že se přesto necítily být její součástí,“ popsala některá zjištění.

Důvodů pro podobné, někdy i rozporuplné pocity, je mnoho. Děti, které přicházejí do pěstounských rodin z ústavní péče či nevyhovujícího rodinného prostředí, jsou podle sociální pedagožky Pavly Štochlové z brněnské SOS dětské vesničky často velmi deprivované a nezřídka se u nich projevují problémy s učením či chováním.

I proto potřebují pěstouni mnohem častěji pomoc sociálních pedagogů, psychologů a dalších odborníků. „Práce s dětmi i rodiči je velice důležitá. Potřeba vyšší podpory je často dána i tím, že pěstounky mají dětí více. A starat se o šest různě deprivovaných dětí se nedá srovnat s péčí například o dvě zdravé děti vyrůstající ve funkční biologické rodině,“ podotkla Štochlová.

Právě to vnímá Čech jako další z možných rizik urychleného přechodu od ústavní péče k péči rodinného typu. „Více než šedesát procent dětí v pěstounské péči má nějaké specifické potřeby, ať už ve smyslu zdravotního znevýhodnění nebo v oblasti poruch učení či hyperaktivity. Čím více dětí, tím méně jsou rodiče schopní reagovat na individuální potřeby každého z nich a tím větší pak mohou být problémy a rodina může častěji selhat,“ podotkl.

Doplnil, že výzkum může pomoci například při vytváření podpůrných institucí pro pěstounské rodiny. „Z různých výzkumů plyne, že tyto rodiny cítí mnohem větší potřebu opory v systému, potřebu mít někoho, kdo s rodinou víc pracuje a může ji podporovat. Abychom však byli schopní reflektovat potřeby všech jejích členů, musíme vycházet nejen ze zkušeností pěstounů, ale i dětí v jejich péči,“ popsal možné využití svého šetření Čech.

Rozdíly ve výchově mezi ústavním a rodinným prostředím jsou velké. „Děti z dětských domovů nemají zažité automatické prvky chování z raného dětství. Život v domově vyžaduje tvrdost vůči ostatním, neohleduplnost, hrubost. Výchova v rodině by měla tyto věci napravovat, což se daří velmi těžce a pomalu. Po třech a půl letech sledujeme určité zlepšení, ale pořád korigujeme projevy neohleduplnosti vůči okolí. V psychické rovině nemyslí tyto děti vůbec na budoucnost, zajímá je pouze teď a tady. Z dětského domova jsou také zvyklé, že se jim pořád někdo věnuje, vymýšlí jim program a činnosti. To samé vyžadovaly holky od nás, a pokud jsme se je snažili vést k samostatnosti, bylo to s velkým vypětím a trucováním,“ popsala některé z rozdílů pěstounka.

Silné osobnosti
Pěstouni musí být podle odborníků psychologicky velmi vyzrálí. „Vnímám obrovské riziko také v tom, že společnost a potažmo ani pěstouni nebudou na náročnou péči o děti dostatečně připravení,“ zdůraznil Čech. Otázka tedy zní, zda jich bude dostatek. Podle Čecha by byla vhodná rozsáhlejší odborná příprava uchazečů o pěstounskou péči, možná i ve formě bakalářského studia a včetně osobnostního výcviku.

A jak to vidí sami pěstouni? „Pro pěstounskou péči by se měli rozhodovat lidé, kteří mají určitý pedagogický talent, jsou psychicky odolní a vyrovnaní a zdravotně způsobilí. Současně musí žít ve fungujícím pevném vztahu. Budou totiž zvládat nové komplikované situace, se kterými je tato péče spojena. Samozřejmostí je i kladný vztah k dětem a zájem o ně,“ zdůraznila pěstounka Jitka.

V současnosti zájemci o pěstounskou péči musejí absolvovat přípravný kurz, kde se dozvědí něco o právních otázkách náhradní rodinné péče, legislativě, ale také psychologii či péči o děti z rozdílných etnik. „Zájemce samozřejmě absolvuje i důkladné psychologické vyšetření, a pokud mu krajský úřad vydá rozhodnutí, že pěstounem být může, doporučuje zároveň i maximální počet dětí, případně i to, jaké děti může přednostně do péče získat,“ přiblížila nynější praxi Eva Urbánková z SOS vesničky v brněnských Medlánkách.

Profesionální pěstouni, kteří by měli fungovat od příštího roku, budou pobírat celoročně plat a musí být připraveni kdykoliv přijmout do péče dítě. Starat se o ně však budou jen krátkou dobu, než se vrátí do biologické rodiny nebo přejde do dlouhodobé pěstounské péče. Do této péče by se měli dostávat především kojenci. Podle Urbánkové v současné době roste počet lidí, kteří chtějí být pěstouny na přechodnou dobu, ale stagnuje příliv zájemců o dlouhodobou péči.

I když Čech zastává názor, že omezení počtu dětí, které jsou v České republice v ústavní péči, je žádoucí, nelze podle něj rušit ústavy okamžitě. Ne všechny děti vhodné pro pěstounskou péči se daří do rodin umístit a navíc existují i děti, které do náhradní rodiny nechtějí. „Ne pro všechny děti je pěstounská péče vhodná, a to z mnoha různých důvodů. Zkušenosti s její profesionalizací v jiných zemích nejsou jen pozitivní. Děti například často střídají pěstounské rodiny, což pro ně znamená další traumatizaci,“ dodala Štochlová.

Související články

  • Že to děti přehání s počítači, říká každá nová generace

    Psycholog David Šmahel zkoumá chování dětí na internetu.

  • Hudba je všude. Studenti se v ní ale nevyznají

    Odborníci z pedagogické fakulty zkoumali vliv výuky na vnímání hudby.

  • Jak se mají děti bránit kyberšikaně - díl třetí

    Jaké důsledky má pro děti to, že kyberšikaně přihlížejí.

  • Život rodin se mění. Psychologové zjišťují jak

    Jaký má na život rodin reálný dopad zvyšující se rozvodovost nebo rostoucí počet dětí narozených mimo manželství.

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Facebook Twitter RSS

Hlavní verze článku