Přejít na hlavní obsah

Studentské organizace v ČR a jejich přínos

V České republice existuje na každé veřejné vysoké škole velké množství různých studentských organizací – od studentských částí akademických senátů přes různé studentské unie, zájmové spolky, organizace sdružující studenty určitých oborů až po skupiny kolem studentských časopisů apod.

Poměrně komplikovanou je otázka, kolik takových studentských organizací existuje a kolik studentů je jejich členy. V ČR totiž neexistuje přehled o celkovém počtu a typech studentských organizací. Na veřejných vysokých školách existují ze zákona studentské části akademických senátů. Ministerstvo vnitra registruje mnoho občanských sdružení či jiných právních subjektů, které mají ve svém názvu slovo „studentský“ nebo „akademický“. Je však řada studentských organizací, které tato slova přímo ve svém názvu nemají. Existuje také mnoho spolků, které jsou součástí vysoké školy na základě jejího vnitřního předpisu, či skupin, které fungují jako studentské organizace, nejsou však nijak formálně ustanoveny. V současnosti je proto jediným pokusem o shromáždění informací v této oblasti Informační systém Akademického centra studentských aktivit (ACSA). V tomto systému jsou organizace rozloženy takto: ze 113 organizací tvoří 31 procent neziskové organizace, 39 procent studentské části akademického senátu, 37 procent organizace působící v rámci VŠ a 13 procent jiné.

Mnohem snadnější je již odpověď na otázku, jaký přínos mají studentské organizace pro svou vysokou školu i pro její členy.

Pozitivní vliv organizací na chod školy vyzdvihli účastníci konference Současná úloha a postavení studentů na vysokých školách 2005 ve svých závěrech takto: „Studentské organizace nám mimo jiné pomáhají v případech, kdy vykonáváme, nebo bychom měli vykonávat, činnosti směřující ke studentům a chybí nám k tomu lidské a časové zdroje. Studentské organizace dodávají přidanou hodnotu studentům k vlastnímu vzdělání, zvyšují jejich uplatnitelnost na trhu práce a pomáhají plnit sociální a kulturní potřeby studentů mimo výuku.“
 
Organizace mnoho přinášejí i svým členům. K nejčastěji uváděným pozitivům práce ve studentské organizaci patří profesní růst, získání praktických zkušeností, osobní rozvoj, smysluplné vyplnění volného času, zvýšení sebevědomí a lepší postavení na trhu práce. Tyto výsledky podpořil i výzkum Akademického centra studentských aktivit na téma Práce ve studentské organizaci a osobnostní charakteristiky studentů. Potvrdil, že studenti pracující ve studentských organizacích disponují mnoha vlastnostmi, které zaměstnavatelé požadují a které bývají označovány za univerzální charakteristiky vhodné pro práci (např. flexibilita, schopnost komunikovat, nést odpovědnost, pracovitost, aktivní přístup k pracovnímu uplatnění).

Hlavní novinky