„Pozvání eurokomisaře Jána Figeľa předcházelo naše společné setkání v loňském roce, ale také prosba skupiny studentů z Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy univerzity, kteří mě přímo požádali, zda bych evropského komisaře nemohl pozvat. To jsem velmi uvítal, protože je mnoho politiků, kteří chtějí ke studentům mluvit, ale málo těch, které chtějí studenti opravdu slyšet,“ uvedl rektor MU Petr Fiala.
Modernizace systému vzdělávání
Ján Figeľ hovořil především
o aktuální vzdělávací politice Evropské unie. Evropská komise podle něj
vidí základ modernizace systému vzdělávání ve třech pilířích –
v pružnosti obsahu samotného studia a jeho zaměření, dále v reformě
řízení vysokých škol a v neposlední řadě v jejich kvalitnějším
financování. „Na příkladu Brna a Masarykovy univerzity je dobře vidět,
jak se mentalita mnoha univerzit posunula od očekávání všestranné
pomoci od vlády do polohy partnerství,“ uvedl eurokomisař. „V ideálním
stavu by vláda měla vytvářet podmínky a kvalitativní kritéria,
a univerzita se pak v tomto prostředí maximálně autonomně ucházet
o vztah s veřejností a ekonomikou, aby dokázala nabízet odpovědi
na potřeby doby,“ dodal Figeľ a vyzdvihl, že MU se právě v oblasti
managementu vydala správnou cestou.
V otázce financování eurokomisař zdůraznil potřebu odměňovat univerzity
podle hmatatelných zásluh, ne z pozice toho, že pouze existují.
Vyzdvihl také nutnost více hovořit o nezbytnosti partnerství se
soukromým sektorem. „Investice do vzdělání a inovací si žádají více
soukromých zdrojů. Firmy by měly mít možnost nacházet v univerzitách
partnery. To by mělo zabránit tomu, aby univerzity produkovaly nové
mladé nezaměstnané,“ upozornil Figeľ. V souvislosti s financováním
přišla řeč i na kontroverzní oblast placení školného. Postoj Evropské
komise je podle Figeľa k této otázce neutrální. „Školné nedoporučujeme,
ani nezakazujeme. Ale v mnohých státech se dnes zavádí, a pokud je
vyvažované funkčním systémem sociální podpory, tak napomáhá kvalitě
i férovosti přístupu ke vzdělávání,“ vysvětlil eurokomisař.
Důležitou roli v procesu modernizace vzdělávání hraje podle Figeľa i mobilita akademických pracovníků a studentů. „Není náhodou, že nejúspěšnější program v rámci EU není ani v dopravě ani v hospodářství, ale ve vzdělávání a říká se mu Erasmus,“ pochlubil se eurokomisař, ale doplnil, že studentů vyjíždějících na zahraniční pobyty je stále málo. „Mobilita je jeden z důležitých předpokladů pro to obstát ve svém vlastním prostoru, ale i ve světě. V minulém akademickém roce vyjelo z Česka pět tisíc studentů. Není to málo, ale studenti by měli vyjíždět na zahraniční stáže více. V Evropě už dnes najdete univerzity, kde je zahraniční pobyt povinnou součástí studia,“ doplnil eurokomisař.