Přejít na hlavní obsah

Eurokomisař pro vzdělávání diskutoval se studenty

AnotaceEurokomisarNa prohlídku univerzitního kampusu a na debatu s brněnskými studenty přijel koncem dubna eurokomisař pro vzdělávání, odbornou přípravu, kulturu a mládež Ján Figeľ. Tématem přednášky a následné diskuze se staly aktuální otázky evropské integrace, zejména s přihlédnutím k oblasti vzdělávání, vědeckého výzkumu a inovací.

„Pozvání eurokomisaře Jána Figeľa předcházelo naše společné setkání v loňském roce, ale také prosba skupiny studentů z Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy univerzity, kteří mě přímo požádali, zda bych evropského komisaře nemohl pozvat. To jsem velmi uvítal, protože je mnoho politiků, kteří chtějí ke studentům mluvit, ale málo těch, které chtějí studenti opravdu slyšet,“ uvedl rektor MU Petr Fiala.

Modernizace systému vzdělávání
Ján Figeľ hovořil především o aktuální vzdělávací politice Evropské unie. Evropská komise podle něj vidí základ modernizace systému vzdělávání ve třech pilířích – v pružnosti obsahu samotného studia a jeho zaměření, dále v reformě řízení vysokých škol a v neposlední řadě v jejich kvalitnějším financování. „Na příkladu Brna a Masarykovy univerzity je dobře vidět, jak se mentalita mnoha univerzit posunula od očekávání všestranné pomoci od vlády do polohy partnerství,“ uvedl eurokomisař. „V ideálním stavu by vláda měla vytvářet podmínky a kvalitativní kritéria, a univerzita se pak v tomto prostředí maximálně autonomně ucházet o vztah s veřejností a ekonomikou, aby dokázala nabízet odpovědi na potřeby doby,“ dodal Figeľ a vyzdvihl, že MU se právě v oblasti managementu vydala správnou cestou.

Debaty s brněnskými studenty v prostorách atria FSS se spolu s eurokomisařem Ján Figeľem (uprostřed) zúčastnili rektor MU Petr Fiala a děkan FSS Ladislav Rabušic. Foto: David Povolný.
Debaty s brněnskými studenty v prostorách atria FSS se spolu s eurokomisařem Ján Figeľem (uprostřed) zúčastnili rektor MU Petr Fiala a děkan FSS Ladislav Rabušic. Foto: David Povolný.

V otázce financování eurokomisař zdůraznil potřebu odměňovat univerzity podle hmatatelných zásluh, ne z pozice toho, že pouze existují. Vyzdvihl také nutnost více hovořit o nezbytnosti partnerství se soukromým sektorem. „Investice do vzdělání a inovací si žádají více soukromých zdrojů. Firmy by měly mít možnost nacházet v univerzitách partnery. To by mělo zabránit tomu, aby univerzity produkovaly nové mladé nezaměstnané,“ upozornil Figeľ. V souvislosti s financováním přišla řeč i na kontroverzní oblast placení školného. Postoj Evropské komise je podle Figeľa k této otázce neutrální. „Školné nedoporučujeme, ani nezakazujeme. Ale v mnohých státech se dnes zavádí, a pokud je vyvažované funkčním systémem sociální podpory, tak napomáhá kvalitě i férovosti přístupu ke vzdělávání,“ vysvětlil eurokomisař.

Význam studentské mobility
Důležitou roli v procesu modernizace vzdělávání hraje podle Figeľa i mobilita akademických pracovníků a studentů. „Není náhodou, že nejúspěšnější program v rámci EU není ani v dopravě ani v hospodářství, ale ve vzdělávání a říká se mu Erasmus,“ pochlubil se eurokomisař, ale doplnil, že studentů vyjíždějících na zahraniční pobyty je stále málo. „Mobilita je jeden z důležitých předpokladů pro to obstát ve svém vlastním prostoru, ale i ve světě. V minulém akademickém roce vyjelo z Česka pět tisíc studentů. Není to málo, ale studenti by měli vyjíždět na zahraniční stáže více. V Evropě už dnes najdete univerzity, kde je zahraniční pobyt povinnou součástí studia,“ doplnil eurokomisař.

Hlavní novinky