říká Milan Konečný, pořadatel mezinárodního vědeckého sympozia
Kartografie a geoinformatika pro včasné varování a krizové řízení:
cesta k lepším řešením.
Jak byste laikům více přiblížil téma včasného varování a krizového řízení?
Obyvatelé
naší republiky vnímají problematiku včasného varování a krizového
řízení zejména v souvislosti s přírodními katastrofami. V posledních
letech asi nejhoršími byly katastrofální povodně na Moravě a ve Slezsku
v roce 1997 a v roce 2002 převážně v Čechách. Jimi způsobené obrovské
materiální škody, ale i ztráty lidských životů, nastartovaly děje,
které rozhýbaly stojaté a nečinné vody nezájmu politiků, či obecně
řečeno státu, o tuto problematiku. Při řešení jejich průběhu i následků
začal být doceňován význam map a geografických informačních systémů –
GIS, fotogrammetrie a dálkového průzkumu Země, což odpovídá i americkým
zkušenostem při řešení následků tajfunu Katrina. Mapové výstupy využívá
i hygienická služba například k hodnocení nebezpečnosti hluku nebo
výskytu klíšťat nebo včasném varování při nebezpečí nemoci šílených
krav, ptačí chřipky a jiných epidemicky nebezpečných chorob.
Při jakých dalších nebezpečích lze počítat se včasným varováním?
Kromě výše uvedených případů z oblasti hygienické služby, jde u nás
spíše o z meteorologického hlediska nebezpečné jevy, například
o mimořádně silné mimotropické bouře spojené s extrémně silným
prouděním. Ty, na následky nejhorší, se vyskytovaly nad naším územím
hned ve dvou letech po sobě – v lednu 2007 ničil naše území Kyrill
a na přelomu února a března 2008 pro změnu Emma. Nejvyšší dosahované
rychlosti větru při vichřici Kyrill byly na Sněžce téměř 220 km/h.
Kyrill byl nejhorší přírodní katastrofou v Evropě od roku 1999. Počet
jeho obětí v Evropě dosáhl čísla sedmačtyřicet, z toho čtyři v České
republice. Přímé škody v Evropě byly vyčísleny na čtyři miliardy eur,
u nás pak na 80 milionů eur. Emma způsobila plošně menší škody. Škody
energetiků byly v ČR asi padesát milionů eur, a tedy vyšší než při
vichřici Kyrill, ale v lesích a na obecním majetku byl odhad škod
zhruba třetinový. Při všech těchto situacích pracovníci ČHMÚ – kde je
zaměstnána i řada našich absolventů – obyvatelstvo varovali.
Sympozium vyvrcholilo v sepsání tzv. Pražské deklarace. Které jsou její hlavní body?
Deklarace shrnula současný stav na poli využití kartografie
a geoinformatiky v obou na sebe nutně navazujících činnostech – včasném
varování a krizovém řízení. Upozorňuje na výše zmíněnou oddělenost
procesů, ale také formuluje kroky, jež je třeba učinit. V řadě zemí
světa vznikají mapy, pomocí nichž se řeší povodně, požáry, epidemie,
havárie, ale doposud například neexistuje ucelený systém standardů
a metadat (dat o datech), pomocí nichž by byly mapy vytvářeny. Následně
by to umožnilo porovnání situací z rozmanitých částí světa, zisk obecně
platných informací a znalostí. Není dořešena ani návaznost aktivit
v daných oblastech na geoinformační infrastruktury budované v řadě zemí
i na jednotlivých světadílech, v Evropě a ČR například INSPIRE.
Na konferenci byly také představeny dílčí závěry výzkumného záměru,
na kterém pracuje tým z Laboratoře geoinformatiky a kartografie. Jak
byste je ve stručnosti přiblížil?
V Laboratoři dlouhodobě rozvíjíme myšlenku adaptabilní a kontextové
kartografie, jejímž cílem je uzpůsobit kartografické výstupy nejen
vývoji situace v oblastech ohrožení, ale i vzhledem ke konkrétním
uživatelům a jejich rozdílným znalostem a zkušenostem. Nejde přitom jen
o prostředí Hasičského záchranného sboru a linku 112, ale
i o jednotlivé starosty obcí s rozmanitými profesemi a schopnostmi
rozumět mapám. Ve spolupráci s psychology zkoumáme, jak jsou uživatelé
map schopni vnímat a interpretovat informace v nich obsažené
v situacích ohrožení. Dále Laboratoř prezentovala, jako jedno z mála
pracovišť univerzity zabývající se bezpečnostním výzkumem, návrh legend
pro specializované mapy využívané pro včasné varování a zejména krizové
situace. O výsledky našeho výzkumu je v odborné veřejnosti značný
zájem, o čemž mimo jiné svědčí i aktivní účast čelných představitelů
centrálních úřadů – ministerstev vnitra, obrany, průmyslu a obchodu,
ministerstva školství mládeže a tělovýchovy i Jihomoravského kraje,
s nimiž na výzkumném záměru úzce spolupracujeme.
Hlavní novinky
MU má pro rok 2025 rekordní rozpočet ve výši 13,7 miliardy korun
Dva významné milníky schválil na svém pondělním 286. zasedání Akademický senát MU: stipendijní řád s významnější podporou doktorandů a rozpočet MU...


MUNI BioPharma Hub: Když se sny stávají realitou

Na MU míří 15. ERC grant: pro informatika Jana Křetínského
