Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Práce univerzitní ombudsmanky: Jaké problémy běžně řeší?

Univerzitní ombudsmanky Eva Janovičová (MU) a Kateřina Šámalová (UK) debatovaly na Fakultě sociálních studií MU. Představily svou práci i případy, ve kterých se na ně mohou obracet studující i zaměstnanci. K jejich dalším tématům patří genderová vyváženost a podpora zranitelných skupin studentů.

Události
6. března 2025
Eliška Punčochářová
Debata ombudsmanek UK a MU.
Foto: Radek Miča

Obě ochránkyně přivítal děkan fakulty sociálních studií Stanislav Balík. Upozornil, že i na univerzitách bohužel dochází k nepříjemným událostem. Vyzval k vytváření bezpečného a férového prostředí. Debatu s ombudsmankami moderoval Vít Polák ze Studentské komory Akademického senátu Fakulty sociálních studií MU.

Debatu ombudsmanek UK a MU zahájil děkan Stanislav Balík.
Foto: Radek Miča

Ombudsmanky vysvětlily, kdo a za jakých okolností je může kontaktovat. „S podněty se na mě mohou obracet jak studenti, tak zaměstnanci univerzity. Podnět ale může podat i někdo, kdo byl s univerzitou v minulosti spojen, nebo dokonce osoba z širší veřejnosti,“ uvedla Kateřina Šámalová z Univerzity Karlovy. Mezi nejčastější problémy, se kterými se ochránkyně práv setkávají, patří nevhodné chování, toxické pracovní prostředí či konflikty s vrstevníky. „V poslední době také roste počet podnětů souvisejících s trestnou činností,“ dodala Šámalová.

Podle Evy Janovičové mohou podobné problémy ještě před zapojením ombudsmana řešit i proděkan pro studium nebo studijní oddělení. „V praxi je to ale individuální. Je dobré, když se problém podaří řešit už v zárodečné fázi,“ podotkla Šámalová.

„S ombudsmanem lze komunikovat různými způsoby – e-mailem, telefonicky, někdy nám přijde i dopis. Využít lze také kontaktní formulář na našich webových stránkách,“ popsala možnosti kontaktu Janovičová.

Obě odbornice se shodly, že jejich práce je náročná a vyčerpávající. Ombudsmanky čelí permanentnímu tlaku. Podle nich je pro správné fungování jejich role zásadní vzájemná důvěra mezi nimi a studujícími či zaměstnanci, a také zachování mlčenlivosti.

Kateřina Šámalová, ombudsmanka UK.
Foto: Radek Miča

Debatu sledovaly také dvě studentky fakulty sociálních studií. „Téma mě zajímá, v oblasti funkce ombudsmana se pohybuji. Zaujal mě kontrast mezi tím, že jedna z ombudsmanek má vystudovanou právnickou fakultu a druhá sociální práci. Bylo vidět, že se informačně doplňují,“ řekla studentka Marta Šotolová.

„Role ombudsmana je v akademickém prostředí velmi důležitá. Myslím, že podobná funkce by měla existovat i na středních školách,“ doplnila studentka Anna Chytilová.

Autorka článku je studentkou fakulty sociálních studií a členkou studentské redakce Magazínu M. 

Související články

  • Pro případy nevhodného chování působí na MUNI síť kontaktních osob

    Dostupná pomoc v případě ochrany práv, ochrana oznamovatele i osoby, vůči níž oznámení směřuje, nestrannost, nezávislost a mlčenlivost...

  • Ochránkyně práv již řeší první případy

    Ochrana práv studentů a zaměstnanců na MUNI byla doposud zastřešena mnoha mechanismy a procesy na různých pracovištích. Nyní univerzita...

  • Zásady ochrany práv na MUNI a podání směřující k ochraně práv

    Pracoviště celouniverzitní ochrany práv vzniklo na MUNI 1. dubna 2023. Zajišťuje, aby práva na MUNI byla chráněna účinně, nestranně a...

  • Masarykova univerzita bude mít svého ombudsmana

    Masarykova univerzita plánuje zavést funkci ochránce práv na univerzitní úrovni. S institutem tzv. ombudsmana, jenž by měl například...

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku