KompassMUNI je rozsáhlý projekt zaměřený na rozvoj kompetencí akademických a neakademických pracujících, zvýšení studijní úspěšnosti a zkvalitnění strategického řízení. Prostředky na financování řady různých opatření získala univerzita v rámci takzvané “trojvýzvy” z Operačního programu Jan Amos Komenský prostřednictvím ministerstva školství z fondů Evropské unie a ze státního rozpočtu.
Klíčové aktivity v tomto projektu jsou rozkročené do řady oblastí, od rozvoje pedagogických kompetencí přes sjednocení platformy pro poradenství, pomoc zájemcům o studium až po podporu studujících se specifickými potřebami. Realizovat se budou do roku 2028.
„V rámci projektu řešíme 29 dílčích aktivit, zaměřených na rozvoj a zefektivnění našich kapacit napříč jednotlivými agendami jak v oblasti pedagogické, tak i v oblasti personální a oblasti technicko-informačního zajištění. Z projektových zdrojů jsou proto podpořeny nejen již zmíněné aktivity rozvoje pedagogických kompetencí a podpory poradenství a pomoci studujícím, ale rovněž například další rozvoj systému zajištění ochrany práv, příprava na generační obměnu našeho ekonomicko-personálního informačního systému nebo inovace nástroje na odhalování plagiátů v našem informačním systému,“ uvedl garant projektu Josef Menšík z ekonomicko-správní fakulty.
Klíčových aktivit je celkem šest a jejich realizaci budou zajišťovat především centrální pracoviště univerzity, případně některé fakulty.
Rozvoj kompetencí
První z klíčových aktivit se soustředí na rozvoj kompetencí ve čtyřech oblastech – pedagogické kompetence, podnikání, ochrana práv a genderová rovnost.
V rámci dílčí aktivity Rozvoj pedagogických kompetencí se vyučující mohou opakovaně účastnit různých vzdělávacích aktivit na základě dosavadních zkušeností s výukou a na základě vlastních vzdělávacích potřeb. Vyučující mohou absolvovat vzdělávací aktivity realizované celouniverzitním Centrem rozvoje kompetencí (CERPEK) nebo přímo na svých fakultách. Vzdělávání šité fakultám na míru se bude odehrávat v rámci Fakultních komunit aktivních vyučujících (dříve Fakultní CERPEK), přičemž jejich rozvoj je součástí dalších klíčových aktivit projektu.
„Jedním z hlavních úkolů nově vznikající Fakultní komunity aktivních vyučujících bude připravit a realizovat vzdělávání cílové skupiny zohledňující specifika výuky na dané fakultě. Spoluutváření této komunity napomůže sdílení dobré praxe a řešení fakultně specifických vzdělávacích výzev, propojení ‚know how‘ a vzájemná spolupráce v oblasti inovování a zefektivnění výuky s ohledem na fakultní specifika. Věříme, že tato komunita přispěje významnou měrou k podpoře a rozvoji pedagogických kompetencí vyučujících,“ uvedla manažerka rozvoje a vzdělávání Jana Miller z CERPEK.
Oblast sociálního bezpečí a ochrany práv má na Masarykově univerzitě na starosti Pracoviště celouniverzitní ochrany práv, které bude hledat možnosti, jak vzdělávat univerzitní veřejnost v oblasti sociálního bezpečí a ochrany práv. Bude také školit pracovníky zabývající se ochranou práv, a to zejména v komunikaci a práci s oběťmi nevhodného chování a v práci s genderovými stereotypy.
Práce se studujícími
Jedním z důležitých cílů další klíčové aktivity, zaměřené na studující, je vytvoření společné poradenské platformy. Masarykova univerzita nabízí už nyní studujícím řadu služeb, ale v současnosti chybí komplexní a snadno dostupný zdroj informací o všech typech poradenství a možnostech podpory při řešení různých problémů. Platforma tak bude integrovat kariérní poradenství, psychologickou pomoc, poradenství pro studenty se speciálními potřebami a další podpůrné služby. Platforma by měla zahrnovat rozcestník na jednotlivé služby a také jednotný rezervační systém.
„Na základě vyhodnocení potřeb studentů a dle dobré praxe zahraničních univerzit bychom rádi sjednotili rozcestník služeb Masarykovy univerzity pod jednu platformu, aby studenti našli psychologickou, kariérní i další podpůrné služby včetně akutní pomoci rychle a přehledně. V současnosti se bohatá nabídka poradenství pro studenty na webu tříští a vede ke zmatení studentů," říká ředitelka Kariérního centra Monika Mikulová.
V rámci této klíčové aktivity je plánovaná i další podpora psychologického poradenství se zaměřením na prevenci studijní neúspěšnosti, podpora kariérního poradenství, zvyšování povědomí studujících o oblasti sociálního bezpečí a ochrany práv či podpora studujících v oblasti podnikání.
Strategické řízení MU
Činnosti v rámci této klíčové aktivity povedou k revizi, nastavení a implementaci vnitřních procesů strategického řízení MU a postihují více oblastí řízení instituce. Jde především o oblast pedagogických kompetencí, dále nastavení transparentní politiky ochrany práv, politiky genderové rovnosti, podporu podnikavosti, ale také další rozvoj v oblasti hodnocení zaměstnanců či odhalování plagiátů. Součástí této klíčové aktivity je také příprava soustavy informačních systémů univerzity na generační obměnu ekonomicko-personálního systému.
Ambiciózní projektový záměr v oblasti pedagogických kompetencí řeší problematiku systémového nastavení rozvoje a podpory vyučujících na MU ve vztahu k zajišťování a kontinuálnímu zvyšování kvality vzdělávací činnosti. Jeho součástí je mimo jiné vytvoření systému vzdělávacích programů zahrnujícího připravovaný program pro začínající vyučující či program pro garanty a garantky studijních programů.
„Je klíčové, abychom jako univerzita uměli všem vyučujícím v jakékoliv fázi jejich kariéry poskytnout podporu při výuce. Prvním krokem na této cestě je mít sdílenou vizi vnímání kvality výuky a následně na ni navazovat jednotlivé nástroje cílené podpory,“ uvedla ředitelka Odboru pro kvalitu RMU Kateřina Oleksíková.
V rámci dílčí aktivity Inovace hodnocení zaměstnanců dojde ke sjednocení procesu hodnocení akademických a neakademických zaměstnanců a vytvoření jednotného e-prostředí pro podporu procesu hodnocení.
Internacionalizace
Bez zahraniční spolupráce a kontaktů se neobejde ani kvalitní výuka ani špičková věda. Součástí projektu KompassMUNI je nejen zvyšování kvality, ale především efektivity internacionalizace. Cílem je zvýšení počtu studujících využívajících možností zahraničních mobilit a také zvýšení počtu zahraničních studujících a pracujících.
K naplnění cílů chce univerzita efektivněji využívat infrastrukturu aliance EDUC. Zpřístupnit zkušenosti ze zahraničí širšímu okruhu studujících pak mají pomoci hybridní mobility, které kombinují fyzickou a virtuální spolupráci studujících a vyučujících.
Univerzita chce také vytvořit nástroje na podporu dlouhodobě vyjíždějících akademiků a podporu integrace zahraničních zaměstnanců a studentů MU.
Podpora zájemců o studium
Cílem této klíčové aktivity je rozvoj nástrojů pro zlepšení informovanosti a orientace uchazečů o studium jednak v samotné studijní nabídce univerzity a také v možnostech dalšího kariérního směřování a uplatnění v praxi. To má pomoci v lepší volbě studijního programu a snížení studijní neúspěšnosti.
V rámci této aktivity se tak mimo jiné budou aktualizovat popisy studijních programů na univerzitním webu muni.cz. Součástí aktivity bude také několik analýz o tom, jak se uchazeči chovají na webu a jaké informace potřebují.
Na popisy studijních programů navazuje pak snaha přiblížit možnosti uplatnění absolventů konkrétních oborů. Na již existující platformě KamPak se budou postupně shromažďovat audiovizuální materiály, z nichž si budou moci zájemci vyfiltrovat relevantní informace o kariérních možnostech.
Podpora studujících se specifickými potřebami
V rámci této klíčové aktivity se bude řešit mimo jiné pojetí testu studijních předpokladů (TSP) či písemných zkoušek, které ve své současné podobě přestávají kvůli rostoucímu počtu osob se specifickými potřebami vyhovovat. Cílem je nalézt, na celouniverzitní úrovni odsouhlasit a uvést do praxe formát přijímacích zkoušek pro uchazeče s těžším postižením, kteří nemohou pracovat se základním formátem TSP a u nichž není racionální formát adaptovat.
Tuto klíčovou aktivitu má na starosti Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás, které v rámci ní bude také pokračovat ve vývoji řady technologických nástrojů pro zajištění specifického servisu studujícím.
Důležitou součástí aktivity je pak návrh opatření k zajištění bezpečnosti akademického prostředí pro osoby se speciálními potřebami, a to v souvislosti s útokem na pražské filozofické fakultě.