Jarní semestr je skoro pryč a prváci mají za sebou první dva semestry studia na Masarykově univerzitě. Vyrazili jsme proto na všech devět fakult, abychom zjistili, jak tyto dva semestry studenti prvních ročníků prožili.
Položili jsme jim tři otázky:
1. Jak jste zvládli přechod na jiný životní rytmus?
2. Co vás na vysoké škole příjemně překvapilo?
3. Co vás na vysoké škole naopak překvapilo nepříjemně?
Martin Vojtas, FF
1. Než jsem šel na vysokou, studoval jsem technickou střední školu, takže jsem se musel začít učit. Oproti předchozímu stylu výuky mi zde vyhovuje, že nemusím sedět celý den ve škole. Volný čas, který mám, ale stejně věnuji studiu.
2. Musím říct, že je tady výborná atmosféra a skvělý kolektiv lidí. Také mě příjemně překvapila knihovna, a tudíž snadná dostupnost studijních materiálů.
3. Nepříjemně jsem byl překvapen přístupem některých vyučujících, a to proto, že na začátku naznačovali jednoduché ukončení předmětu, a dnes jsem ho opakoval, tak uvidíme.
Kristýna Knödlová, FSS
1. Přechod na jiný způsob života byl ze začátku obtížný, teď už jsem se aklimatizovala. První semestr byl oproti střední škole mnohem volnější. Najednou jsem měla hromadu volného času, ale ze začátku jsem s ním neuměla hospodařit a nedokázala se donutit k učení. Ale teď už se o to snažím mnohem úspěšněji.
2. Hodně se mi líbí množství volného času, baví mě hlavně „béčkové“ předměty, celkově je škola zajímavá. Zajímavý je i život na koleji, noví přátelé.
3. Největší problém jsem měla s lidskými právy, tedy s předmětem na Mezinárodních vztazích, který se této problematice věnuje. Další problém byl také v tom, že jsem se stala závislou na kávě.
Petra Neničková, PřF
1. Přechod na jiný rytmus práce byl těžký v tom, že některé přednášky byly skoro do osmi večer, ale na to se dalo zvyknout.
2. Naučila jsem se o sebe postarat. Osamostatnila jsem se. Co musím hodně pochválit, je výborný kolektiv spolužáků.
3. Hodně práce během roku. Měli jsme cvičení, kde jsme prováděli například statistické výpočty, kreslili větrné růžice nebo výškový profil tratí. Sice to zabralo hodně času, ale bylo to pro mě velmi zajímavé. Co mě hodně nebaví, je dojíždění z domu do školy. Trvá mi to asi dvě a půl hodiny.
Lenka Ondrušková, LF
1. Výuka na LF začíná každý den asi o půl hodiny dřív, než začínala na střední škole, takže je to relativně stejné, ovšem s tím rozdílem, že doba přípravy do školy se rapidně zvýšila. Z nárazové formy jsem přešla na soustavnou přípravu.
2. Příjemně mě překvapil kolektiv, který tady máme. Na oboru jsme rozděleni do dvaceti skupin po dvaceti, takže máme takovou malou třídu. Myslela jsem si, že na vysoké je každý jenom sám za sebe, ale my jsme parta lidí. Plus máme skvěle vybavenou školu a dostupné a kvalitní studijní materiály.
3. Nepříjemným překvapením pro mě bylo to, že jsem v prvním ročníku nedostala kolej.
Tomáš Večeřa, PrF
1. Na vysokoškolský rytmus života jsem si zvykl celkem v pohodě. Nejsem v prváku poprvé. Ale určitě jsem v něm naposledy.
2. Příjemně mě překvapila úroveň výuky a menza.
3. Nepříjemně mě překvapila taky úroveň výuky a menza. V obou případech je totiž důležité si dobře vybrat, ovšem jak při zápisu, tak v menze není náhoda, že něco zmizí rychle.
Barbora Hájková, ESF
1. Přechod byl vesměs příjemný. Hrozně mi to rozšířilo obzory. Musím říct, že jsem s vysokou školou i s Brnem hodně spokojená.
2. Kompetentnost vyučujících a dostupnost informací v elektronických zdrojích. Výborné je pohodlí informačního systému a využití elektronické pošty při komunikaci s učiteli i se studijním oddělením.
3. Překvapila mě časová náročnost studia a nutnost opravdu pravidelně chodit na různá cvičení. Trochu mi vadí, že přímo v knihovně není připojení na internet.
Martin Javořík, FI
1. Přechod byl perfektní. Zmizet z domu do Brna bylo to úplně nejlepší, co mě mohlo potkat. A volný režim na vysoké škole mi taky sedí, i když je to ošemetné.
2. Spousta počítačů pro všechny – vždycky je nějaký, ke kterému se můžu posadit. Taky se mi líbí, že nemáme indexy a že všechno jede přes informační systém.
3. Nečekal jsem tolik teoretických předmětů a matematiky. S tím jsem musel bojovat šprtáním.
Veronika Vrtělová, FSpS
1. Jsem z Brna, takže přechod byl snadný. Nejhorší bylo sestavit rozvrh, protože nám k tomu nikdo nic moc neřekl. Dost velký šok proti střední škole je zdání, že je všechno v pohodě, a pak najednou přijde zkouškové. A když se to ještě špatně sejde s nějakým mistrovstvím nebo turnajem, tak opravdu nezvládám.
2. Bratr už sem chodil, takže jsem věděla, do čeho jdu. Potěšilo mě, že všichni sportovci jsou hrozně pohodoví – jak studenti, tak učitelé.
3. Vadí mi přejíždění, protože během jednoho dne někdy vystřídám všechna stanoviště od Vinařské přes Komárov až po plavecký stadion.
Jiří Ovčačík, PdF
1. Oproti střední je to velká změna, ale když vás obor baví, tak je to úplně v pohodě. Na co si špatně zvykám, je, že profesoři mě berou jako jednoho z mnoha. Většinu z nás neznají jménem – jsme číslo.
2. Potěšil mě informační systém, díky kterému můžu spoustu věcí vyřizovat od počítače – můžu si měnit přihlášení na zkoušky z domu, jak se mi to zrovna hodí.
3. Zaskočilo mě velké množství předmětů. Nečekal jsem, že budu mít každý semestr dvacet předmětů po jednom kreditu.
Hlavní novinky
Zahájení akademického roku 2024/2025 jako ocenění i výzva
Zhodnocení úspěšnosti v mezinárodních žebříčcích, ocenění vynikajících pedagogů a osobností spojených s rozvojem MU, ale i poukázání na rezervy a...