Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Výzkum: Náruživé hraní online počítačových her není závislost

Hry samotné můžou podle psychologů z Fakulty sociálních studií MU za vznik závislosti minimálně.

Věda a výzkum
8. září 2016
Martina Fojtů
CC-BY
Foto: CanStockPhoto
Z dat plyne, že hráčům pobyt ve virtuální realitě hry v mnoha případech pomáhá překonat složitou životní situaci, například když mladí lidé přechází z jednoho stupně školy na druhý a jejich sociální okolí se proměňuje.

Uklidnění pro rodiče přinášejí výsledky výzkumu psychologů Fakulty sociálních studií MU. Po zkoumání dat od 9500 hráčů online počítačových her přišli se zjištěním, že ačkoliv tito uživatelé trávili u počítače i desítky hodin týdně, známky závislosti vykazovaly jen jednotky procent z nich. Hry tedy nejsou zdaleka tak nebezpečné, jak se jim přisuzuje. Odborníci ale zároveň upozorňují, že pokud někdo skutečně závislý je, může být léčba takového člověka složitější, protože se jedná o nový a specifický jev.

Z výzkumu mezi členy online herní komunity plyne, že hry mohou zlepšit náladu nebo ulevit od starostí stejně jako knihy, hudba nebo televize. Člověk s jejich pomocí relaxuje a vyrovnává se s psychickou nepohodou. „Hry samotné můžou za vznik závislosti minimálně. Pokud se někdo do problémů dostane, je to spíše proto, že k tomu měl psychologické předpoklady. Ne proto, že by hrám nešlo odolat,“ vysvětlil vedoucí vědeckého týmu Lukas Blinka.

Také obavy, že hráči přenesou násilné jednání z počítačové obrazovky do ulic, je potřeba mírnit. „Hra uživatele nijak neovládá. Pokud se něco takového stane, dotyčný by to velmi pravděpodobně udělal i bez toho, že by špatné jednání viděl v počítači,“ zdůraznil Blinka.

Z dat plyne, že hráčům pobyt ve virtuální realitě hry v mnoha případech pomáhá překonat složitou životní situaci, například když mladí lidé přechází z jednoho stupně školy na druhý a jejich sociální okolí se proměňuje. Pro řadu hráčů je jednodušší vstřebat novou situaci u počítače a díky komunitě s tím spojené, což je samo o sobě nijak neohrožuje. Až nadměrný a dlouhodobý pobyt u počítače může uškodit jejich sociálnímu životu a zdraví, které trpí nedostatkem čerstvého vzduchu a pohybu, i když nutně nemusí jít o závislost.

Psychologové budou ve zkoumání vášnivých hráčů pokračovat. Proto hledají takové, kteří dospěli k tomu, že už jim jejich koníček přerostl přes hlavu, a chtějí se léčit nebo už se léčí. Protože závislost na hrách zřejmě přibude jako nová psychiatrická diagnóza, chtějí výzkumníci prací s takovými lidmi pomoct nejen jim, ale i terapeutům, kteří teprve hledají cesty, jak je závislosti zbavit. Zájemci o účast v další fázi výzkumu se mohou hlásit na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Související články

  • Zákazy rodičů závislost dětí na internetu nevyřeší

    Podle odborníků je klíčové s dětmi mluvit o tom, co dělají, a nezanedbávat jejich emocionální potřeby.

  • Jaké výzvy s sebou přináší individualizace společnosti

    Na všechno sami: příležitosti a rizika individualizace společnosti – tak zní název projektu, který v následujících letech povedou odborníci...

  • ELSPAC: Příběh jedné generace

    Vědci z centra RECETOX Přírodovědecké fakulty sledují životy tisíců brněnských rodin. Zajímá je, jaké biologické, psychologické...

  • V Creaks je zvuk hnací silou příběhu. Stojí za ním absolvent MUNI

    Nové dílo cenami ověnčeného herního studia Amanita Design uchvacuje mimo jiné svým zvukem. Stojí za ním absolvent Ekonomicko-správní...

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Facebook Twitter RSS

Hlavní verze článku