Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Co si počít s nedostatkem lékařů

Proděkan LF MU Jaroslav Štěrba uvažuje o potřebě více lékařů.

Komentáře
7. října 2014
Jaroslav Štěrba
Ilustrační foto: Can Stock Photo/Leaf

Problém nedostatku lékařů v Česku je spíše relativní záležitostí.

Nedostatek lékařů je v České republice s větším (kampaň Děkujeme, odcházíme) či menším důrazem diskutován již několik let. Jedná se o komplikovanou záležitost, vyžadující komplexní řešení, na kterém by měl panovat celospolečenský konsensus, a to za účasti více resortů. Je však nutno podotknout, že problém nedostatku lékařů v Česku je spíše relativní záležitostí.

Například ve srovnání s centrální Afrikou je u nás lékařů jistě velmi mnoho, avšak ve srovnání se patnácti státy, které stály u začátku EU, jich zase tolik není. Navíc je třeba odečíst ty kolegy, kteří se neživí výkonem lékařského povolání, ale spíše podnikáním, politikou, golfem a podobně.
Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že ten relativně malý počet lékařů pracujících spousty hodin přes čas je i dnes schopen zajistit českým pacientům nesmírně kvalitní a velmi dostupnou zdravotní péči, navzdory veškerému úsilí těch, kteří na našem zatím ještě kvalitním zdravotnictví více či méně parazitují.

Chceme-li však rigidně dodržet legislativu Evropské unie a současně nemít v nemocnicích unavené lékaře pracující mnoho hodin přes čas (mnohdy pod pláštíkem několika pracovních smluv či dohod o provedení práce), bylo by nutné systém českého zdravotnictví ve velmi krátké době posílit o několik tisíc lékařů.

Rigorózní dodržování stávajícího zákoníku práce by nepochybně s okamžitým účinkem zhoršilo dostupnost zdravotní péče u nás, ale i přes to by byla stále lepší než například ve Velké Británii. Významné navýšení studentů Lékařské fakulty MU s cílem doplnit chybějící lékaře však za stávajících podmínek není možné. Na každého medika studujícího v českém jazyce naše fakulta doplácí několik desítek tisíc korun ročně. Tyto chybějící peníze však musíme získat jinde než z rozpočtu univerzity a děje se tak zejména od samoplátců studujících v angličtině.

Příčiny tohoto stavu lze spatřovat jak na úrovni výše dotací ministerstva školství za studenta, tak na úrovni vlastní alma mater, a to v oblasti přerozdělování zdrojů k fakultám, jejichž absolventi sice nejsou na trhu práce tolik žádaní jako absolventi lékařské fakulty, ale v rámci určité komplexnosti univerzity jsou tyto fakulty či pracoviště potřebné. V neposlední řadě klesá chuť lékařů v klinické praxi podílet se na výuce, protože platy učitelů jsou nižší než platy lékařů s odpovídající délkou praxe v nemocnicích.

Rigorózní dodržování zákoníku práce by zhoršilo dostupnost zdravotní péče u nás.

Přese všechno výše uvedené nelze na zlepšování nynějšího stavu rezignovat a vedení lékařské fakulty si je velmi dobře vědomo platnosti poučky, že „education is the best medicine“. Z tohoto důvodu jsme se své části problému, a to optimalizaci výuky na fakultě, v posledních letech velmi intenzivně věnovali, i za podpory úspěšného OPVK projektu Optimed.

Je však věcí priorit občanů, voličů, zda chtějí mít v ordinacích a nemocnicích erudované lékaře, od kterých budou právem vyžadovat kvalitní péči, ale které budou muset také nějak motivovat k tomu, aby od nás neodcházeli jinam. Anebo systém ještě nějakou dobu pojede na téměř vybité etické baterky části obětavě pracujících lékařů a pak se situace bude nezadržitelně zhoršovat.

Nezoufejme si však, ani národy centrální Afriky s minimem lékařů dnes nevymírají a časem se třeba ukáže, že onen u nás hojně diskutovaný nedostatek lékařů je jen nátlakovou akcí nezodpovědné bílé mafie.

Autor je proděkan Lékařské fakulty MU pro výuku v klinických oborech.

Související články

  • „Dobře učit“ v právním vzdělávání

    Ocenit kvalitu, vést debatu a šířit inspiraci o tom, co dnes znamená výborná výuka, bylo cílem interního projektu Masarykovy univerzity...

  • Masarykova univerzita zásadně proměnila celoživotní i distanční vzdělávání

    Projekt MUNI 3.2.1. přinesl reorganizaci celoživotního vzdělávání, mikrocertifikáty, nové studijní programy, ale i digitalizaci studia a...

  • Výuka, která má smysl: úspěšné projekty a nové ocenění

    Sdílení nápadů a zkušeností z výuky, živé diskuse a udělení nové ceny prorektora za kvalitní výuku bylo součástí inspirativního setkání...

  • Vzdělávání v paliativní medicíně proniklo do výuky mediků

    V Simulačním centru Lékařské fakulty MU (SIMU) se setkali lidé, kteří se věnují paliativní péči. Zaměřili se na to, jak ji co nejlépe učit...

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku