Magazín M Zprávy z MUNI
  • Události
  • Věda a výzkum
  • Student
Rubriky
English
    • Události
    • Sport
    • Komentáře
    • Věda a výzkum
    • Student
    • Výuka
    • Uchazeči
    • Absolventi
  • English

Výběrové řízení projektů inovací ve výuce

K 1. březnu se otevírá výzva pro podávání interních projektů na podporu inovací v klíčových vyučovacích předmětech studijních programů Masarykovy univerzity. Výzva je součástí Programu na podporu strategického řízení vysokých škol MŠMT. 

Události
27. února 2024
Jakub Havlíček
K 1. březnu se otevírá výzva pro podávání interních projektů na podporu inovací ve výuce Masarykovy univerzity.
Foto: archiv
Výzva podpoří projekty, v jejichž rámci budou zavedeny anebo rozvíjeny inovativní metody simulační, projektové a badatelsky orientované výuky. 

Podpořeny mohou být projekty, v jejichž rámci budou zavedeny anebo rozvíjeny inovativní metody simulační, projektové a badatelsky orientované výuky. 

Simulační výuka vychází z principů zážitkové pedagogiky a propojuje tak teorii s praxí a zkušenostním učením. Při simulaci studující získávají a prohlubují své vědomosti a dovednosti pomocí rekonstrukcí reálných situací připravených na základě speciálních scénářů nebo pravidel. To vše se odehrává v bezpečném prostředí, které zároveň umožňuje studujícím různé situace neustále opakovat a analyzovat své postupy. V rámci simulační výuky mohou být například využívány trenažéry či figuranti, případně se může odehrávat za pomoci rozšířené anebo virtuální reality. Často se také využívají simulační hry, v nichž studující vstupují do fiktivní situace a řeší komplexní problém, který má reálné jádro, anebo také hraní rolí, kdy se podle předem připraveného scénáře řeší fiktivní situace s reálným základem.  

Projektové vyučování je rozsáhlý uspořádaný systém činností vyučujících a studujících, ve kterém mají dominantní roli aktivity studujících. Je založeno na propojení praxe (reálných situací) a teorie (nabytých vědomostí) v cílené činnosti studujících, kteří společně nebo samostatně vytvářejí konkrétní výstup (produkt). Často se jedná o multidisciplinární projekty, jejichž témata jsou skutečná a pro studující důležitá či užitečná. 

Při badatelsky orientované výuce jsou studující stavěni do role výzkumníků a výzkumnic a učí se pracovat a uvažovat jako oni. Studující tedy pouze nepřijímají dosavadní vědecké závěry, ale sami je objevují či vytvářejí. Cílem není pouze objevení odpovědi na výzkumnou otázku, ale jde také o to, aby se naučili samostatně bádat, analyzovat, posuzovat, prezentovat závěry a zpracovávat teoretické poznatky.  

Všechny tři metody výuky podporují interaktivitu ve vysokoškolském vzdělávání a vedou ke zvyšování kvality a větší efektivitě ve výuce.

Návrhy projektů je možné podávat do 15. dubna. Více informací k projektové výzvě najdete na Portálu pro zaměstnance MUNI. 

Související články

  • Jak dobře vyučovat? Vysoké školy hledají nové cesty ke zvýšení kvality výuky

    Vysoké školy se začaly intenzivněji zaměřovat na kvalitu výuky a podporu vyučujících. Pod vedením odborníků a odbornic z Masarykovy...

  • Masarykova univerzita zásadně proměnila celoživotní i distanční vzdělávání

    Projekt MUNI 3.2.1. přinesl reorganizaci celoživotního vzdělávání, mikrocertifikáty, nové studijní programy, ale i digitalizaci studia a...

  • Vzdělávání v paliativní medicíně proniklo do výuky mediků

    V Simulačním centru Lékařské fakulty MU (SIMU) se setkali lidé, kteří se věnují paliativní péči. Zaměřili se na to, jak ji co nejlépe učit...

  • Komise NAÚ vyzdvihla příklady dobré praxe MU

    Masarykova univerzita úspěšně prošla vnějším hodnocením Národního akreditačního úřadu (NAÚ). Posuzována byla kvalita studijních programů...

MUNIMasarykova univerzita

Vydává Masarykova univerzita, 2005–2023. ISSN 2571-4198.
Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití

Sledujte Magazín M:

Sledujte Magazín M na Facebooku Sledujte MUNI na Twitteru RSS

Hlavní verze článku