Přejít na hlavní obsah

Lidské chování analyzovalo 250 odborníků z celého světa

Evropští odborníci na behaviorální analýzu přijeli v minulém týdnu do Brna a společně hledali odpovědi na otázky, zda lze lidské chování měnit k lepšímu a pokud ano, jak na to. Centrem evropské diskuse o zlepšení lidského chování se stala pedagogická fakulta.

Přednáška profesora Williama Hewarda na pedagogické fakultě.

Jedenáctý ročník konference Evropské asociace pro behaviorální analýzu přilákal více než 250 předních odborníků a odbornic z pomáhajících profesí. Konference Evropské asociace pro behaviorální analýzu se koná každé dva roky na jiné evropské univerzitě. Po loňském ročníku na University of Tampere ve Finsku se letošní setkání uskutečnilo poprvé v České republice.

„Konference, které se zúčastnili odborníci z třiceti zemí světa včetně Japonska, Brazílie a Spojených států, nabídla bohatý program zahrnující přednášky, sympozia a praktické workshopy pokrývající témata o nejnovějších poznatcích a postupech v oblasti behaviorální vědy. V rámci české sekce se účastníci seznámili s příklady, jak jsou postupy aplikované behaviorální analýzy používány v České republice při vzdělávání, ve zdravotnictví nebo v sociálních službách,“ uvedl Karel Pančocha, vedoucí Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání, který konferenci organizoval a připravil její program.

Významnou součástí konference bylo vystoupení zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové, která představila dokument „Systémová opatření pro podporu lidí s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči na období 2024–2030“. Ten v nedávné době přijala vláda České republiky v reakci na případy zneužívání klientů s mentálním postižením.

Mezi účastníky konference nechyběli ani přední čeští odborníci, kteří významně přispěli k rozvoji služeb pro osoby s autismem - psycholožka Kateřina Thorová, zakladatelka Národního institutu pro autismus, Michal Panáček, ředitel organizace Mikasa, který v České republice propaguje moderní sociální služby a metodu Podpory pozitivního chování (Positive behavior support, PBS) nebo dětská psychiatrička Jana Schmidtová, která se zasazuje o využívání časného záchytu a moderních diagnostických metod pro poruchy autistického spektra.

Program konference zahrnoval nejen tradiční témata, jako je rozvoj dovedností v oblasti komunikace, sociálních interakcí, školních dovedností a každodenních činností u dětí s neurovývojovým postižením, ale také nové přístupy, například využití behaviorálních principů v terapii přijetí a odhodlání (Acceptance and commitment therapy, ACT), které představily zakladatelky ACT+ institutu Helena Vontorčíková a Lucie Zernerová.

Zajímavým bodem programu bylo představení českého překladu knihy „Aplikovaná behaviorální analýza“ profesora Williama Hewarda z Ohio State University. Tento překlad, který letos vydalo nakladatelství Munipress, je prvním českým překladem učebnice analýzy lidského chování.

Po přednášce Williama Hewarda, který je i autorem knihy Domluvme se, o smlouvách dětí a rodičů, v níž populárně naučnou formou přibližuje rodičům ověřené metody, jak motivovat své děti rozvíjet vlastní potenciál a zbavit se nevhodných projevů chování jako je agrese nebo šikana, a křtu jeho knihy se při autogramiádě vytvořila na fakultě několik desítek metrů dlouhá fronta.

William Heward při autogramiádě.

„Nikdy předtím jsem v České republice nebyl, ale věděl jsem, že mě čeká skvělý program a úžasné přednášky. Budova pedagogické fakulty byla nádherná, obrovská obrazovka ve vstupní hale s programem byla něco, co jsem nikde jinde zatím neviděl. Všechno bylo dobře zorganizované a strávil jsem v Brně fantastický čas,“ uvedl William Heward.

Konferenci pořádala Evropská asociace pro behaviorální analýzu ve spolupráci s pedagogickou a lékařskou fakultou a pod záštitou rektora Masarykovy univerzity Martina Bareše. 

„Konference nabídla inspirativní pohledy, nové metodické postupy a příležitosti pro další rozvoj behaviorální analýzy napříč různými oblastmi lidského života,“ zhodnotil třídenní akci Karel Pančocha. 

Behaviorální analýza je zdrojem ověřených metod a technik, které pomáhají zmírnit projevy náročného chování. Zejména však komplexně podporuje vývoj dítěte v klíčových oblastech - komunikace, sociální dovednosti, sebeobslužné dovednosti, akademické dovednosti a mnoho dalšího.
Náročné chování dětí (slovní nebo fyzická agrese, záškoláctví, užívání návykových látek atp.) je stěžejním tématem nejen pro jejich rodinu a blízké, ale také pro pedagogický personál a další odborníky z řad pomáhajících profesí.

Hlavní novinky