Přejít na hlavní obsah

Kampaň na sociálních sítích pro zelené? Byl to punk

Rozhovor s absolventem fakulty sociálních studií a odborníkem na nová média Jendou Perlou.

Absolvent fakulty sociálních studií a expert na nová média Jenda Perla se letos výrazně podílel na předvolební kampani Strany zelených. Dirigoval totiž její vystupování na sociálních sítích.

Jak jste se dostal k práci koordinátora sociálních sítí pro zelené?
Už během léta mě oslovil můj známý Michal Berg ze strany, jestli bych nechtěl pomoci s nastavením strategie pro sociální sítě s výhledem na řádné volby do Sněmovny. Rychle jsme se domluvili a já měl začít připravovat strategii a školení. Bohužel přišly předčasné volby, a tak mě požádali, zda bych nemohl na kampani dělat i exekučně, tedy vzít si sociální sítě celé na starosti. Vzhledem k tomu, že v tak krátkém čase nešlo nikoho vyškolit nebo jen externě radit, kývl jsem.

Kdo kampaň vymýšlel obsahově?
Strategii nastavoval štáb v čele s volebním manažerem. Obsahově a kreativně kampaň řešilo studio Družina. Samotná sociální média odrážela, co se dělo v kampani, ale přinášela i svá témata. Já jsem řešil, jak se co na sítích promítne, a co se pro ně vymyslí. Nápady ale samozřejmě chodily z celého týmu. Navíc musíte reagovat na aktuální věci a posuny v kampani. Takže jak říkal volební manažer, byl to jeden velký punk.

Kolik lidí řešilo kampaň na sociálních sítích?
Já a dva správci, kteří se střídali v odpovídání na dotazy. Později přibyl ještě jeden, který pomáhal s Facebookem předsedovi strany Ondřeji Liškovi i nám, a grafik. Plus kapacita Družiny věnovaná videím.

Jak je práce časově náročná?
Množství práce záleží na tom, jak důležitá jsou sociální média v kampani pro stranu, kolik do toho dá peněz i kolik lidí se o práci dělí. V případě zelených to znamenalo velké vypětí zejména pro administrátory, kteří neustále odpovídali na dotazy, řešili tzv. trolly nebo hatery.

Co si z této práce odnášíte do profesní kariéry?
Kampaň byla velkou školou z hlediska rychlosti, nutnosti propojovat části kampaně, i řízení narychlo sestaveného týmu, který si naštěstí sedl a fungoval úžasně. Je vidět, že když lidé dělají něco, za čím vidí smysl, dokáží se pro věc nadchnout a jsou schopni neuvěřitelných výkonů.

Na Facebooku jste měli několik iniciativ, které nešlo přehlédnout – třeba zelené profilové obrázky či rap šéfa strany Lišky. Jak vznikly?
Profilovky vznikly mimo volební tým přesně v duchu našeho hesla: Kampaň jste vy! Vymyslel je Ruda Belec s pár přáteli. Šlo tedy o činnost podporovatelů strany, kterou jsme se rozhodli vzít pod svá křídla a udělat z ní oficiální volební aktivitu. Rap, stejně jako všechna videa, vznikl v hlavách Družiny. Ondřeje Lišku musel tým dlouho přemlouvat, aby do toho šel, a nikdo nečekal, že z toho bude nakonec nejviditelnější část kampaně. To je zajímavé: nikdy nevíte, co z vašich plánů vyjde a zarezonuje ve společnosti. Za videem stojí jako autor textu i klipu Honza Látal.

Jaký mělo video dopad na kampaň?
Neskutečný. Přes 250 tisíc zhlédnutí i vynikající poměr pozitivního a negativního hodnocení na YouTube. A hlavně obrovské množství lidí psalo, že se po zhlédnutí rozhodlo nám dát hlas. Kdybych měl osobně vybrat jednu věc, která nás dostala přes tři procenta, byl to právě rapující Ondra Liška.

Jak bude vypadat budoucnost sociálních médií a politických stran?
Po diskusi na Social Marketers Summitu, kde jsem se v panelu potkal se zástupci ANO, ČSSD, TOP09 a ODS, mám pocit, že se bude více prohlubovat míra využití tohoto kanálu. ČSSD má logicky problém s tím, že jej nevnímá vzhledem ke své voličské základně jako důležitý, a kluci, kteří to pro stranu dělají, bojují o uznání i uvnitř strany. ODS bude hledat, co by jí mohlo pomoci v oživení. Jen mám pocit, že zatím úplně nepochopili přesný význam sociálních sítí. TOP09 pracuje na rozvoji, otázkou je, jak se jí bude dařit pracovat s jinými politiky, než je Karel Schwarzenberg. Hnutí ANO je specifické, jsem zvědav, jak bude jejich komunikace vypadat nyní, když se opravdu dostali k politické odpovědnosti.

Hlavní novinky