Přejít na hlavní obsah

„Dobře učit“ v právním vzdělávání

Ocenit kvalitu, vést debatu a šířit inspiraci o tom, co dnes znamená výborná výuka, bylo cílem interního projektu Masarykovy univerzity. David Sehnálek vysvětlil, čím byl užitečný pro právnickou fakultu.

David Sehnálek působí na Katedře mezinárodního a evropského práva.

Masarykova univerzita podpořila studijní programy, které vynikají ve výuce, vytvářejí kvalitní podmínky pro studující a přispívají k naplňování společenské role univerzity. O tom, jaké konkrétní výsledky přinesl tento interní program, hovořil David Sehnálek, proděkan pro bakalářské studium a navazující magisterské studium Právnické fakulty MU

Masarykova univerzita spustila v roce 2023 interní program na podporu excelentních studijních programů. V čem spočívá jeho význam?
Projekt má ambici podpořit programy, které dosahují výjimečnosti alespoň v jedné ze tří oblastí: ve výuce samotné, v podmínkách pro její realizaci a v naplňování společenské role univerzity. Co je však pro mě osobně klíčové, je skutečnost, že tento projekt otevírá prostor k systematické debatě o kvalitě výuky – a zároveň motivuje k její inovaci a sdílení dobré praxe napříč fakultami. Je to investice do kultury vzdělávání a nástroj, prostřednictvím kterého můžeme ocenit kvalitní práci našich akademiků. 

Právnická fakulta se do programu zapojila mimo jiné s Mezinárodněprávními obchodními studii. Co činí tento program výjimečným?
Jedná se o program, který je svou strukturou, obsahem i výukovým přístupem velmi moderní a zároveň výborně zacílený na praxi v oblasti mezinárodního obchodu. Absolventi Mezinárodněprávních obchodních studií naleznou uplatnění v soukromé sféře, a to všude tam, kde je potřeba umět uzavírat obchodní smlouvy, řešit právní problémy v obchodních společnostech a dalších korporacích a kde jsou požadovány znalosti, které umožní předcházet právním rizikům. Obrovskou výhodou je to, že tyto věci budou zvládat jak ve vnitrostátním, tak i v mezinárodním kontextu. Výjimečnost však spočívá i v tom, že jsme do jeho struktury integrovali inovativní přístupy k výuce. Program není jen o znalostech, ale o dovednostech: studující musí pracovat s komplexními skutkovými stavy, řešit simulace reálných situací a argumentovat na základě aplikace práva. To v našich bakalářských studijních programech akreditovaných na právnické fakultě není pravidlem. 

Zmiňujete inovativní přístupy – jaké?
Například jsme do designu programu implementovali metodu flipped classroom, kterou jsme testovali i v rámci magisterského programu Právo a právní věda. Tato metoda se stala součástí DNA tohoto bakalářského programu. V distančním vzdělávání klademe důraz na jasně strukturované interaktivní osnovy, kombinující psané i mluvené studijní materiály, otázky k samostudiu a autokorekční testy. Při tvorbě nových předmětů jsme vytvořili průvodce studiem, sloužící jako model pro další vyučující. Těmito standardy usilujeme o konzistentní a zároveň přehledné vedení studujícího.

Můžete to konkretizovat na praktickém příkladu?
Dosud studijní materiály vznikaly nahodile, bez koordinace a pevné struktury, lišil se též přístup vyučujících k metodám výuky. Studium navíc bylo náročné na skloubení s pracovním a rodinným životem. Znevýhodněni byli též všichni, kdo dojížděli. Nyní mají studující k dispozici přehledné studijní materiály, které je studiem provádí. V každém okamžiku tedy ví, co se od nich očekává, co si mají nastudovat a jaké konkrétní znalosti jsou požadovány při výstupu. Studovat přitom mohou v čase, který si sami určí – to je ona obrovská výhoda distanční formy studia. Po této fázi samostudia se studující průběžně potkávají online s vyučujícími na společných online konzultacích, což je důležité, neboť jednak touto cestou dostanou zpětnou vazbu, mohou se doptat na to, co je zajímá, a navíc je tyto konzultace motivují k průběžné práci v semestru.

David Sehnálek je hlavním řešitelem interního programu Masarykovy univerzity – excelence v programu Mezinárodněprávní obchodní studia.

Součástí programu je i sdílení dobré praxe. Jak k tomu na fakultě přistupujete? 
Považuji za klíčové, že sdílení není jen formálním požadavkem, ale skutečným nástrojem rozvoje. Na právnické fakultě organizuji konferenci k výuce právních znalostí a dovedností, akademickou snídani věnovanou distančním materiálům a průběžně tvoříme materiály pro kolegy – ať už formou průvodců studiem, nebo sdílením zkušeností s využíváním AI při přípravě výukových materiálů. Cílem je zprostředkovat otevřenou výměnu zkušeností a podporovat vyučující v tom, aby měli odvahu zkoušet nové věci. 

To bezpochyby klade na vyučující vyšší nároky, že?
Naši akademici se nacházejí v nelehké situaci – očekává se od nich srovnatelnost na mezinárodní úrovni, vysoký pedagogický výkon a zároveň publikační zdatnost. Času a prostoru pro objevování nových podnětů využitelných ve výuce proto není mnoho. Smyslem sdílení dobré praxe je pomoci akademikům, aby na tyto výzvy nebyli sami. 

Jak zmíněné aktivity a setkávání akademikům pomáhají?
K setkávání a sdílení dochází na různých úrovních; pokud jde o formální setkání, organizuji každoročně konferenci zaměřenou na výuku právních znalostí a dovedností. První se uskutečnila v lednu roku 2020. Když přišla omezení spojená s covidem, byli jsme připraveni – již tehdy jsme se na konferenci věnovali tématům jako je možnost výuky v MS Teams a její implementace do vzdělávání. Tehdy to pro nás byla zcela nová a neznámá aplikace. Projekt nám umožnil tyto konference systematicky uchopit a podpořit. V červnu roku 2024 jsem v rámci projektu uspořádal akademickou snídani věnovanou studijním oporám a materiálům pro kombinované a distanční studijní programy. Jejím cílem bylo podpořit kolegy z fakulty sdílením zkušeností členů týmu, které jsme získali v programu Mezinárodněprávní obchodní studia. Neformální snídaně zároveň umožnila příjemné osobní setkání u dobrého jídla. Mimochodem, právě tento formát jsem převzal díky projektu – konkrétně ze společných reflektivních setkání, která pro všechny řešitele na univerzitě pořádal CERPEK.

Zaznamenali jste při realizaci programu i určité výzvy?
Bezpochyby. Například otázka, jak vhodně ukončovat bakalářské programy v distanční formě (dálkové nebo online), je stále předmětem diskuse. Proto jsme připravili diplomový úkol jako alternativu k tradiční bakalářské práci – ten má komplexní zadání, simuluje reálné situace a ověřuje nejen znalosti, ale i schopnost právně uvažovat a aplikovat právo na konkrétní situaci. V podmínkách právnické fakulty jde o novinku, podobné řešení ale již funguje v jiném našem studijním programu – Vyšší justiční úředník. I v něm naši studující zpracovávají praktické úkoly. Zkušenosti s ním jsou výborné, studující jsou totiž připravováni a následně zkoušeni z toho, co v praxi skutečně potřebují. Psát rozsáhlé práce nebudou, konkurencí se navíc stává AI. Napsat smlouvu či poznat, kde je v ní právní problém, by ale absolventi Mezinárodněprávních obchodních studií měli umět.

Narážíte i na nějaké překážky?
Narážíme na proměny studijních návyků nové generace studujících – a musíme hledat cesty, jak se adekvátně přizpůsobit v naší výuce, aniž bychom snižovali nároky na kvalitu. Vzdělávání v oblasti práva se mění stejně, jako se proměňují očekávání našich studujících. My na to musíme reagovat, jen tak si udržíme svou vynikající pozici mezi právnickými fakultami našeho regionu. Co se kupříkladu ukazuje jako překonané, jsou masové nepovinné přednášky jako hlavní způsob předávání informací. Vynucovat povinnou účast ale není cestou. Můžeme je přenášet živě online a také to v jiných programech děláme. Ale není to ono – z důvodu kvality záznamu či jeho délky. Vhodnějším řešením je připravit našim studujícím profesionálně zpracované studijní materiály, které budou ekvivalentem přednášek. Mohou být kratší, což je lepší z pohledu pozornosti a efektivního využití času, mohou být interaktivní, pro jejich tvorbu lze široce využít AI a všechny možnosti, které nabízí. 

Jaké jsou další plány do budoucna? 
Přál bych si dál rozšiřovat metodickou podporu, zvyšovat technickou kvalitu výuky a přemýšlet o tom, co vlastně znamená „dobře učit“ v právním vzdělávání. Věřím, že program excelence může sehrát zásadní roli nejen v rozvoji jednotlivých studijních programů, ale i ve změně kultury vzdělávání na univerzitě jako celku. A na této změně bych se chtěl aktivně podílet. Rád bych též závěrem poděkoval Masarykově univerzitě za to, že excelentní výuku systematicky podporuje, a to napříč fakultami. Inspiruje to a motivuje k další práci.

Projekt Excellence in Teaching – International Commercial Law Studies (ICLS) č. MUNI/ESPRO/0891/2023 byl realizován v rámci interního programu podpory excelentních studijních programů Masarykovy univerzity. Doba realizace byla od července 2023 do června 2025.

Hlavní novinky