Nezní to možná jako úplně běžné akademické zaměření, ale Dale Knickerbocker je specialista na zombie. O těchto nemrtvých stvořeních přednášel profesor z East Carolina University na mezinárodní vědecké konferenci s názvem Dnešní svět zítřejšíma očima pořádané v dubnu ústavem české literatury a knihovnictví.
Vaše přednáška měla titul: Proč potřebujeme zombie. Proč tedy?
Potřebujeme příšery obecně. Všichni máme své obavy a fobie a monstra jsou způsob, jak je vyjádřit a zhmotnit. Obludy jsou důležité pro to, abychom skrze ně vůbec porozuměli sami sobě a tomu, co jako lidské bytosti produkujeme. Nesou v sobě vysvětlení nejrůznější problémů společnosti.
Co vás k zombiím přivedlo? Není to zrovna obvyklý předmět studia.
Zombie jsou pro mě novým projektem, začal jsem se o ně zajímat minulé září, když jsem přednášel o žánru fantasy v Barceloně. Posledních patnáct let se věnuji tématu science fiction a hororu a momentálně píšu monografii o postapokalyptické literatuře a filmu, kde se vyskytuje mnoho zombií. Můj zájem začal s argentinským románem Zombie, ve kterém nejsou žádné zombie, je to jen metafora. Začalo mě tedy zajímat, co to vlastně ta zombie je.
Není to trochu zvláštní záliba?
Na to by se možná měl ptát spíš můj psychiatr. Je za tím čistý zájem, člověka něco zaujme, stane se tím trochu posedlý a potřebuje tomu více porozumět.
Čím vás tak fascinují?
Mají víc symbolických a metaforických významů než jiné obludy. Zombie nemají osobnost, identitu ani intelekt a můžeme do nich promítat nejrůznější významy. Nemají racionální mysl, jen instinkt požírat lidské maso. Ten můžeme vnímat jako metaforu, paradox života a smrti můžeme připodobnit k jiným sociálním paradoxům. Zkrátka autoři literárních nebo filmových děl mají spoustu prostoru, jak s tímto tématem pracovat. Proto stále studuji různé podoby zombií v různých dobách a na různých místech.
Na své přednášce jste hovořil o třech generacích zombií, které se v literatuře a filmu vyskytují.
Dříve dominovala teorie folklorní nadpřirozené proměny v zombii. Ta je limitovaná různými typy zneužití, otroctvím, nedostatkem vůle, kolonialismem, útlakem menšin a podobně. Postupně jsme se dostali k vědeckým kořenům zombieismu, k environmentálnímu znečištění, nukleárnímu záření, biochemickým zbraním, genetickým experimentům. To se objevuje v celé řadě knih a filmů, zombie zobrazují mnoho aspektů současné společnosti. No a nyní pomalu nastupuje třetí generace zombií, vznikají další větve a směry. Zombie odrážejí další nové věci, které se odehrávají v naší kultuře, nové problémy společnosti, zájmy, fantazie a touhy. Zajímavé je i to, že se narušuje to, že zombie bývala poslední monstrum, které nebylo sociálně přijatelné. Tedy poslední zlé stvoření, které můžete bez obav zabít.
Co tím máte na mysli?
Třeba upíři se v literatuře stávají našimi kamarády či milenci už dlouho, nejsou jen zlí, nejsou našimi nepřáteli. Zombie v tomto ohledu zůstávaly poměrně jednoznačně nepřátelské. Ovšem v poslední době se objevuje humanizace. Hranice mezi člověkem a zombií se někdy stírá, zombie se stávají více lidskými. Dnes se oběti zombieismu léčí jako nemocní a například ve filmu Warm Bodies, který nabízí příběh novodobého Romea a Julie, se Romeo stane zombií. Protože je ale zamilovaný, láska ho zachrání a opět se stane člověkem.
Jak vypadá takový běžný pracovní den zombiologa?
Jako v každém jiném oboru to zahrnuje studium mnoha knih, studií a výzkumů na internetu. Je to relativně nový obor a mnoho zdrojů je elektronických. Čtu zombie literaturu, sleduju zombie filmy.
A co je tedy hlavním cílem vašeho bádání v zombie tématice?
Hledám formy vědeckého vysvětlení toho, proč se lidé proměňují v zombie, jako alternativu k nadpřirozeným vysvětlením. V České republice jsem našel asi dvanáct filmů s touto tematikou a žádný z nich neměl ony historické folklórní kořeny. To je velmi zajímavé. Někdo v této zemi by pro to mohl najít vysvětlení. A taky jsem zjistil, že tady v Brně máte dokonce každý rok zombie pochod, to jsem předtím nevěděl, znal jsem ten v Praze.
Co na téma vašeho výzkumu říká vaše rodina a okolí?
Když jsem byl dítě, miloval jsem filmy se zombiemi, můj bratr je nazýval Daleovy divnofilmy. Moje rodina stále nechápe, čím že se to živím a že dostávám zaplaceno za sledování zombie filmů. Lidé se na mě divně dívají, když říkám, co dělám. Ale já si myslím, že mí studenti tomu rozumí a že nejsem sám, kdo se snaží této problematice porozumět. Zombie jsou stvoření, která mají význam pro kulturu úplně stejně jako jiné mytologické bytosti.
Jaký je váš oblíbený zombie film?
Úsvit mrtvých. Je to alegorie konzumního světa a kapitalismu, kritika George Bushe, jeho války v Iráku a jeho politiky. Další vtipný film se jmenuje Svůdné zombie. Je o striptérkách, které se stanou zombiemi a začnou hodně vydělávat, protože jsou více atraktivní než zaživa. Je to feministická komedie, velmi vtipná a inteligentní, natočená expertem na pornografický průmysl. Doporučuju.