Když vysokoškolským studentům nestačí peníze od rodičů, nezbývá, než si najít brigádu a něco si přivydělat. V prvních letech studia se nejčastěji nabízejí dvě možnosti práce na částečný úvazek - fast food nebo call centrum. Ani jednou z těchto prací byste se v životopisu asi příliš nechlubili, ale horší pověst má zřejmě call centrum. Už proto, že si vysloužilo hojně užívanou nelichotivou přezdívku callcentrák.
Nepočítejte s tak skvělou prací, jakou vám slibují v inzerátech. Například do nástupní mzdy už jsou započítané bonusy za určitý počet odvolaných hodin během prvního měsíce, kterých ale téměř určitě nedosáhnete.
Rovněž se vám do mzdy počítá pouze čas, kdy skutečně voláte, nikoliv doba strávená v práci. Ze čtyř odpracovaných hodin tak máte zaplaceny třeba dvě a půl. Dostáváte bonusy za dostatečný počet prodejních úspěchů, ale to do značné míry závisí na nabízeném produktu. Kreditní karty v době krize moc na odbyt nejdou.
Je samozřejmě rozdíl mezi aktivním telemarketingem, kdy vy voláte lidem a něco jim nabízíte, a pasivním, kdy čekáte, až klient zavolá vám. V pasivním telemarketingu „nemusíte nikomu nic vnucovat“, ale téměř ve všech případech volají lidé, kteří mají nějaký problém s produktem či službou, a nezřídka na vás ječí či vám nadávají. Vaším úkolem pak je obrnit se trpělivostí a asertivitou, urážky si nepřipouštět, ale mile se snažit dotyčnému pomoci.
Naštvaných reakcí a třísknutí telefonem si ostatně dost užijete i v aktivním telemarketingu. Lidé vám vynadají za to, že jim voláte v sobotu ráno, i za to, že jsou nezaměstnaní a žádnou kreditku nechtějí. Kromě toho, že vás práce v call centru naučí trpělivosti, otrkáte se, nebudete si připouštět urážky a nebudete si je brát osobně, si také zlepšíte komunikační dovednosti.
Je to i dobrá průprava prezentačních, přesvědčovacích, argumentačních a improvizačních dovedností. Naučíte se klást ty správné otázky, abyste zjistili, co dotyčný chce nebo potřebuje, jestli má cenu ho přemlouvat, aby si nabízený produkt pořídil. Zjistíte i leccos o sobě, například kde máte hranici morálky a na co nemáte žaludek. Jestli třeba dokážete vnutit internet důchodci, který ani nemá počítač. Ano, to se opravdu stalo, až tak jste někdy nuceni s lidmi manipulovat.
Mně osobně práce v call centru dala hlavně motivaci do dalšího studia, abych tam jednou neskončila natrvalo. Také jsem od té doby mnohem milejší k lidem, kteří volají mně, protože vím, že to nemají lehké. A v neposlední řadě - ano, nějaké peníze si tam skutečně vyděláte, a proto jste do té práce přece šli.