Přejít na hlavní obsah

Když studenti práv radí, jak žít při pandemii

Právnická fakulta MU otevřela ke koronavirové krizi poradnu. Zodpověděla už stovku dotazů a další přibývají.

Jedna ze čtyř koordinátorek poradny, doktorandka Lucie Mrázková.

Může mi zaměstnavatel nařídit home office nebo dovolenou? Mohu odvolat dovolenou objednanou na srpen a požadovat vrácení zálohy? Jak zorganizovat domácí zabijačku prasete, když je na ni potřeba víc lidí a je omezený volný pohyb osob? To je jen zlomek dotazů, na které od konce března odpovídají studenti Právnické fakulty Masarykovy univerzity v rámci online právní poradny na webových stránkách fakulty.

S nápadem na její vytvoření přišel proděkan pro zahraniční a vnější vztahy fakulty Michal Radvan. „Přemýšlel jsem nad tím, co bychom jako právníci mohli v této době dělat, jak bychom mohli lidem pomoci, a napadlo mě radit těm, kteří se v souvislosti s pandemií dostali do nesnází,“ přiblížil myšlenku právní poradny zaměřené na koronavirus.

Oslovil studenty a první zájemce z jejich řad poprosil, aby se zamysleli nad tím, co může lidi v současné době trápit, a nachystali první příklady odpovědí. „Naše poradna je online a odpovědi zveřejňujeme na webové stránce fakulty, v současnosti už jsme odpověděli asi na stovku dotazů a další desítky jich zpracováváme,“ uvedl Radvan s tím, že s dotazy se na poradnu obracejí především jednotlivci a nejčastěji se ptají na věci související s prací nebo zájezdy.

Pracovně-právní otázky si rád vybírá například student třetího ročníku Oliver Stříbrný, který byl jedním z prvních studentů, kteří se do akce zapojili. Nebylo pro něj ani složité přijít s jednou ze vzorových odpovědí pro rozjezd poradny. „V té době jsem pomáhal své kamarádce, která pracuje pro příspěvkovou organizaci. Ta kvůli vládnímu nařízení uzavřela provoz a ona si nebyla jistá, zda jí náleží nějaká náhrada mzdy a jak to má případně řešit. Měl jsem od ní i zpětnou vazbu, a tak jsem to využil a zpracoval tu odpověď obecněji.“

Student práv Oliver Stříbrný.

Teď už odpovídá na zaslané dotazy a zpracoval čtyři další odpovědi. „Někdy mi na to stačí pár hodin, ale některé otázky jsou náročnější a trvá delší dobu si všechno dohledat a zpracovat to. A někdy to je potřeba ještě přepracovat, protože naši práci kontrolují vyučující. Já jako student teprve třetího ročníku se totiž mnohdy řídím striktním výkladem zákonů a jejich přesným zněním, což v praxi často nefunguje,“ řekl Stříbrný s tím, že pro studenty jako je on, je to právě skvělá příležitost naučit se využívat teoretické znalosti v praxi na velmi konkrétních případech.

Jistota v dnešní nejisté době

Přestože studenti přímo nekomunikují s lidmi, kteří dotazy do poradny posílají, koordinátoři jim zpětnou vazbu dávají. A je pozitivní. „Hodně lidí nám za odvedenou práci děkuje s tím, že jsme jim pomohli. Ale děkují i ti, pro které jsme neměli dobrou odpověď, ale dali jim alespoň nějakou jistotu v dnešní dost nejisté době,“ podotkla jedna ze čtyř koordinátorů poradny, doktorandka Lucie Mrázková.

Ta se původně do iniciativy zapojila s tím, že bude také psát odpovědi. „Velmi rychle se ale ukázalo, že je potřeba mít někoho, kdo pomůže s administrativou a bude hlídat, aby se vše včas zpracovalo. Mým úkolem je tedy průběžně kontrolovat, že student zpracoval odpověď na vybranou otázku a vložil ji do sdíleného souboru a že ji pedagog zkontroloval a studentovi zareagoval.“

Často se pod odpověďmi rozvine dlouhá diskuze, v níž se řeší různé detaily. Na ní je kontrolovat, zda plyne a posouvá zpracování dál. „Občas pak musím poslat lidem milou upomínací zprávu, aby vše dokončili,“ podotkla s úsměvem. Poradna se totiž zavazuje, že odpověď zpracuje do čtyř dnů, kdy ji zašle tazateli mailem a zároveň i s otázkou vyvěsí na webových stránkách.

Nával o dotazů a potřeba empatie

Přestože chodí desítky dotazů, se zpracováním není problém. Podle proděkana Radvana se do skupiny dobrovolníků přihlásily už asi dvě stovky studentů a přibývají další. O novou otázku se tak zájemci hlásí v řádech desítek minut. A kromě studentů je do projektu zapojená i řada vyučujících, kteří musí vše projít a odsouhlasit.

„Pro všechny a především pro studenty je to náročné. Setkávají se se zcela novými věcmi a novým způsobem myšlení, protože řeší otázky a situace, které tu ještě nebyly,“ dodala Mrázková s tím, že všichni musí dbát také na to, aby odpovědi byly srozumitelné laikům a také citlivé – mnozí z nich se totiž ocitli v těžké situaci, která někdy ani nejde vyřešit.

„Studenti díky tomu v praxi vidí, jak je život košatý, jaké jsou životní příběhy tazatelů, v jakých oblastech vznikají skutečné problémy. A musí se vcítit do pozice tazatele a rozvíjí se u nich empatie,“ dodal proděkan Radvan.

Hlavní novinky